FOTO Istoria mocanitei. Cum arata in 1900 calea ferata a uzinelor Hunedoarei

FOTO Istoria mocanitei. Cum arata in 1900 calea ferata a uzinelor Hunedoarei

Schoch Frigyes, un inginer din Imperiul Austro-Ungar, a asistat la constructia si la inaugurarea liniei de cale ferata ingusta a Uzinelor de Fier ale Hunedoarei. Calea ferata de aproape 20 de kilometri a functionat de atunci timp de peste un secol, insa ultimele decenii au schimbat brutal soarta ei si a industriei pe care s-au bazat vreme indelungata comunitatile din Hunedoara si din jurul orasului.

acum 100 luni (2 Oct 2014)

Schoch Frigyes, un inginer din Imperiul Austro-Ungar, a asistat la constructia si la inaugurarea liniei de cale ferata ingusta a Uzinelor de Fier ale Hunedoarei.

O istorie de peste un secol

Pana la acea vreme, pentru transportul minereului de fier extras din minele din Tinutul Padurenilor cel mai adesea erau folositi caii. Situatia s-a schimbat treptat, o data cu dezvoltarea industriei la sfarsitul secolului al nouasprezecelea, o vreme in care resursele naturale ale Hunedoarei au devenit un obiectiv de importanta europeana. Calea ferata de aproape 20 de kilometri a functionat de atunci timp de peste un secol, insa ultimele decenii au schimbat brutal soarta ei si a industriei pe care s-au bazat vreme indelungata comunitatile din Hunedoara si din jurul orasului. Dupa 1990, declinul combinatului siderurgic a dus si la inchiderea liniei de cale ferata ingusta, folosita in scop industrial si pentru transportul calatorilor. Vagoanele si locomotivele care au apartinut vechilor uzine au fost casate si vandute, iar in final au ajuns in patrimoniul unor societati din afara tarii ori au fost topite.

Apocalipsa dupa industrie

Presiunile hunedorenilor asupra autoritatilor locale, legate de transformarea traseului vechii mocanite intr-unul de interes turistic nu au avut succes. In prezent, din tronsonul feroviar al carui punct de pornire din Hunedoara era o zona Castelului Corvinilor a ramas doar terasamentul, doua tunele si ruinele viaductelor si podurilor. Linia ferata a Hunedoarei, proiectata de inginerii austro-ungari a fost una dintre cele mai vechi din Transilvania, iar zona pe care o traverseaza are potential turistic, cred cei mai multi dintre hunedorenii care au apucat sa circule pe aceasta ruta in vremea in care locomotivele de epoca porneau din fosta gara mica a orasului. ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro