FOTO Cum aratau stramosii autobuzelor si tramvaielor mov de azi din Cluj. O scurta istorie in imagini

FOTO Cum aratau stramosii autobuzelor si tramvaielor mov de azi din Cluj. O scurta istorie in imagini

Pe 7 ianuarie 1969 se punea prima piatra de temelie a edificiului, iar gara a fost inaugurata pe 7 septembrie 1870, eveniment marcat de sosirea primului tren care asigura legatura intre Oradea si Cluj", se arata in cartea "Asezaminte Istorice de Patrimoniu din Cluj-Napoca", scoasa in 2011 de Directia Judeteana pentru Cultura si Patrimoniu National Cluj, editie ingrijita de Ioan Ciorca, Leonard Horvath (fotografii: Elena Stanciu).

acum 47 luni (20 May 2015)

Vagoane trase de cai faceau legatura dintre Gara Cluj de centrul orasului in secolul al XIX-lea.

Primele forme de organizare a transportului public in Cluj s-au facut in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, iar dezvoltarea acestuia a fost determinata de legarea garii de Occident.

"In iulie 1867 s-a anuntat concurs pentru construirea cladirii si a liniei de cale ferata Cluj-Oradea. Pe 7 ianuarie 1969 se punea prima piatra de temelie a edificiului, iar gara a fost inaugurata pe 7 septembrie 1870, eveniment marcat de sosirea primului tren care asigura legatura intre Oradea si Cluj", se arata in cartea "Asezaminte Istorice de Patrimoniu din Cluj-Napoca", scoasa in 2011 de Directia Judeteana pentru Cultura si Patrimoniu National Cluj, editie ingrijita de Ioan Ciorca, Leonard Horvath (fotografii: Elena Stanciu). Prin linii de cale ferata pe care s-au folosit vagoane trase de cai.

In 1920, Clujul avea 83.000 de locuitori si era nevoie de mai multe mijloace de transport in comun. Doi ani mai tarziu, doua autocamioane (Saurer), captura de razboi, au fost cumparate de la armata si transformate in autobuze. Cele doua autocamioane transfomrate in busuri ii ducea pe calatori din Someseni (azi cartier in est, cum intri in Cluj dinspre Baia Mare si Bistrita) pe strada Doborantilor (unde se afla toate instantele de judecata), in centru, pe strada Horea (care leaga centrul de gara), la gara.

In 1924 incep sa apara societati de transport in comun, Blaga-Margarit si Rotatia. S-au creat mai multe trasee si au ajuns sa circule peste 50 de autobuze.

Inainte de Al II-lea Razboi Mondial existau 9 linii de autobuz in Cluj.

Dupa razboi, in primii ani, se folosea gaz metan pe post de carburanti, care erau insuficienti. Iar doi ani mai tarziu, pe 1 ianuarie 1961 s-a infiintat Intreprinderea Oraseneasca de Transport Cluj, care a devenit ulterior Intrep... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro