Economie, tehnocratie si democratie (si o solutie: cat mai multe "DNA"-uri)

Economie, tehnocratie si democratie (si o solutie: cat mai multe

Pentru ca dupa criza din 2008 institutiile de guvernare din majoritatea tarilor s-au grabit sa aplice masuri de austeritate, dedicarea lor fata de guvernarea de calitate pare ireprosabila - in acelasi timp functia lor de reprezentare fiind insa ignorata. Cornel Ban: Consider ca calitatea guvernarii tine, de fapt, de capacitatea birocratiei guvernamentale de a livra bunuri publice si de a-si proteja cetatenii impotriva socurilor induse de economia de piata. (Ca paranteza, cuvantul devine amuzant cand e folosit, ad nauseam, de intelighentia liberala romana, pentru care termenul se concentreaza strict asupra unei asa-zise culturi "locale" viciate, si care acopera totul cu un strat foarte nesanatos de snobism de clasa aristocratic, care, tinand cont de conditia socio-economica a multora dintre acesti intelectuali, face totul foarte tragi-comic). Din Coreea pana in Austria, din Uruguay pana in Slovenia, lectia este clara: daca vrei rezultate mai progresiste (de stanga) sau mai multa competitie (de dreapta), dar care sa aiba baze sustenabile, daca nu detii aceasta birocratie, politicile tale tin mai mult de vise frumoase, expunere la interese transnationale de scurta durata si colapsul patetic in cusca automata a austeritatii la primul semn de panica al burselor. De reprezentantii ministerelor de comert din Europa de Est care nu vorbesc limbi straine si de angajatii ministerelor agriculturii care nu sunt pregatiti sa foloseasca fondurile europene care ar trebui sa-i ajute pe fermieri. Cornel Ban: Este o intrebare excelenta, intrucat, pentru toata parada pe care o fac cu cat s-au jertfit pe altarul austeritatii, multe dintre statele membre UE din Est au avut parte de un fel de stimul keynesian generat de cerere sub forma unui volum mare de fonduri UE. De la proteste publice la formarea de noi partide politice aflate la marginea scenei politice, pe tot cuprinsul Europei, nemultumirile economice legate de discrepantele inter-generationale in privinta oportunitatilor de viata au schitat, treptat, profilul unei noi economii politice - una concentrata pe o crestere economica incluziva. Cum pot guvernele nationale de astazi sa reziste tendintelor de politici publice impuse de forurile internationale si de institutiile supranationale?

acum 99 luni (5 Apr 2016)

Mai ales despre ascendentul tot mai inexorabil al institutiilor financiare internationale asupra politicilor economice nationale si despre efectul acestei relatii asupra modificarii structurii sistemului de partide din Europa. Cateva intrebari: Platesc cei responsabili pentru criza sau sunt de doua ori impovarati cetatenii statelor unde au fost aplicate masuri de austeritate? Cat de legitima este aplicarea unor constrangeri externe de otel mecanismelor profunde de reglementare a economiilor nationale? Foarte eficacele (desi controversat) organism anti-coruptie DNA arata ca, prin salarii adecvate, protectie institutionala si selectionare a talentelor, birocratia de stat poate fi reformata, o nisa institutionala dupa alta. articol din editia FP Romania nr 50 (februarie/ martie 2016) Clara Volintiru: O prima intrebare: calitatea guvernarii in contextul post-criza tine de calitatea guvernantei sau de calitatea democratiei? Pentru ca dupa criza din 2008 institutiile de guvernare din majoritatea tarilor s-au grabit sa aplice masuri de austeritate, dedicarea lor fata de guvernarea de calitate pare ireprosabila - in acelasi timp functia lor de reprezentare fiind insa ignorata. Cand sursele crizei datoriilor suverane au tinut si de coruptie, ca si de risipa si managementul defectuos al resurselor publice, calitatea guvernantei a fost, de asemenea, pusa la indoiala. Ar putea parea ca avand la putere noi partide politice, care raspund, deci, nevoilor electoratului, masurile de austeritate vor fi date deoparte, se va ajunge la o crestere sustenabila, iar guvernarea de calitate va fi restaurata. Avem, de aceea, intrebarea: calitatea guvernarii in contextul post-criza tine de calitatea guvernantei sau de calitatea democratiei? Cornel Ban: Consider ca calitatea guvernarii tine, de fapt, de capacitatea birocratiei guvernamentale de a livra bunuri publice si de a-si proteja cetatenii impotriva socurilor induse de economia de piata. (Ca paranteza, cuvantul devine amuzant cand e folos... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro