E vreo problema cu Biserica?

E vreo problema cu Biserica?

> De vreme ce am acces la spatiul public, nu pot ocoli subiectele care ma preocupa, numai de dragul unei imagini "convenabile". Am o multime de reflectii, obiectiuni, temeri si propuneri, legate de un aspect sau altul al functionarii institutionale a Bisericii, de invatamintul teologic, de limbajul curent al clerului, de insertia preotilor si a teologilor in viata cetatii (cu alte cuvinte de prezenta lor publica, de strategiile lor sociale si intelectuale).

acum 61 luni (2 Mar 2015)

>

De vreme ce am acces la spatiul public, nu pot ocoli subiectele care ma preocupa, numai de dragul unei imagini "convenabile". Imi pasa de profilul Bisericii autohtone, de viata spirituala a comunitatii mele, de dificultatile, reusitele, derapajele si perspectivele ei.

Nu intr-un rapid articol de gazeta voi intra in detaliul preocuparilor mele pe aceste teme. Am o multime de reflectii, obiectiuni, temeri si propuneri, legate de un aspect sau altul al functionarii institutionale a Bisericii, de invatamintul teologic, de limbajul curent al clerului, de insertia preotilor si a teologilor in viata cetatii (cu alte cuvinte de prezenta lor publica, de strategiile lor sociale si intelectuale). Cred ca orice alcatuire lumeasca, fie si cea care sta sub protectia harului, e pindita de primejdii conjuncturale si limite omenesti si ca intelept este sa nu dormitam in suficienta, cumintenie flasca, sau, mai rau, in slava desarta. Nu am o viziune catastrofala asupra situatiei, dar nici nu pot socoti ca totul e in regula, ca nu mai e nimic de facut, ba chiar ca nu e treaba mea sa ma pronunt intr-o materie care isi are reprezentantii ei legitimi, prestigiul si responsabilitatile ei neuzurpabile.

Sustin, am mai spus-o, predarea religiei in scoala, dar sunt constient de faptul ca lipsesc, adesea, pedagogii calificati, care sa asume misiunea, extrem de delicata, a dialogului religios cu elevii. Cred ca invatamintul teologic universitar poate (si trebuie) sa fie imbunatatit, ca, in lumea de azi, omiletica previzibila, jargonul pravoslavnic, incultura "edificata" risca sa indeparteze oamenii, sa le justifice neincrederea, scepticismul si absenteismul. "Darul limbilor" presupune tocmai capacitatea de a vorbi limba veacului si a aproapelui, de a evita lozinca, dascaleala, "traditionalismul" falos (care are, de obicei, drept rezultat, ocultarea traditiei adevarate). Revin, iarasi si iarasi, la cuvintele monahului Nicolae Steinhardt: "Cele mai bune si mai fr... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro