Dumnezeu e public sau privat? Politic sau apolitic?
> Cand Occidentul sustine ca religia este o chestiune "privata" si "apolitica", imi aduc aminte de aparitia Protestantismului in istoria crestinismului. Pericolul manipularii religioase in scop politic nu trebuie sa afecteze insasi religia Exista insa si un alt aspect care motiveaza si mai tare faptul ca religia trebuie sa ramana de interes public si politic. Petru, cel ce a influentat Europa, fondand episcopatul la Roma, spune despre acest gen de frica, transformata in aversiune fata de religie: "Dar au fost in popor si prooroci mincinosi, dupa cum si intre voi vor fi invatatori mincinosi, care vor strecura eresuri pierzatoare (...) Si multi se vor lua dupa invataturile lor ratacite si, din pricina lor, calea adevarului va fi hulita".
>
Cand Occidentul sustine ca religia este o chestiune "privata" si "apolitica", imi aduc aminte de aparitia Protestantismului in istoria crestinismului. Vrand sa indrepte erorile Catolicismului, Reforma a faramitat si mai mult crestinismul (asta a fost in istorie, acum se incearca refacerea ecumenista a unitatii). La fel poate face si Occidentul, dorind sa indrepte tendintele de pozitionare gresita ale societatii democratice fata de religie. Aici Occidentul sta foarte bine, datorita principiului "libertatii de constiinta". Si atunci, devine o chestiune de interes public. Tehnic vorbind, fiecare este multumit de parerea sa. Dar devine nemultumit de parerea celuilalt. In acest fel, iata ca principiul de viata al unuia ajunge sa interactioneze cu principiul celuilalt.
Vrem, nu vrem, insa, omul este fiinta sociala si chiar comunitara. Are nevoie de celalalt, pentru a forma o comunitate. Daca translatam exemplul celor doi la nivel de comunitate, vom avea doua comunitati care vor fi in opozitie. Prin urmare, religia este unul din factorii formativi si determinanti ai unei societati, in sensul ca formeaza individul si comunitatea, dar si determina comportamentele lor.
Tocmai de aceea, religia are un aspect public puternic. Dumnezeu nu este public, caci nu este ales de catre toti. De aceea, Dumnezeu este de interes public. A-L socoti doar un personaj privat, inseamna a taia adeptilor Lui dreptul de a se exprima in public. Ar fi nedemocratic si chiar contra "libertatii de religie" invocata de Charlie Hebdo. Mi-e teama insa ca o invoca doar fariseic, pentru a ataca religia, caci le este mai comod sa caricaturizeze ceva privat decat ceva public.
Faptul ca religia este de interes public ne duce la un alt nivel de discutie. Charlie Hebdo sustine ca "religia nu trebuie sa fie un argument politic".
Politicul elaboreaza un sistem juridic de legi dupa care societatea trebuie sa se conduca. Intrebarea esentiala este: la elaborar... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro