Dramele bogatei familii Fernic din Galati. Au facut avere construind vapoare si au murit in accidente de avion

Dramele bogatei familii Fernic din Galati. Au facut avere construind vapoare si au murit in accidente de avion

Cunoscuta mai putin decat celebrele clanuri de industriasi Malaxa sau Auschnitt, familia Fernic din Galati a contribuit si ea fundamental la schimbarea fetei Romaniei la momentul de rascruce (economica, dar nu numai) de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. Sursa foto: BVAU Trecut ca "inginer mecanic" in Calendarul comertului si industriei galatene la 1895, Fernic se extindea in afaceri, in paralel cu efortul de deschidere a santierului naval, ca membru a doua societati pe actiuni galatene - de exploatare a gazului de iluminat si (membru fonator) al fabricii de gaz "Siretul". A ajuns senator, presedinte al Camerei de Comert si unul dintre cei mai mari industriasi ai Romaniei, santierul lui naval avand in 1918 peste 2.000 de angajati, iar atelierele de prelucrarea metalului fiind o parte esentiala a industriei de razboi romanesti (mai ales sub guvernarile liberale, de care era apropiat).

acum 104 luni (22 Aug 2015)

Cunoscuta mai putin decat celebrele clanuri de industriasi Malaxa sau Auschnitt, familia Fernic din Galati a contribuit si ea fundamental la schimbarea fetei Romaniei la momentul de rascruce (economica, dar nu numai) de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea.

Povestea celor din neamul Fernic este cu atat mai fascinanta cu cat include numeroase episoade care releva reusita de tip "visul american", dar si drame teribile, cu accente bizare. Potrivit cercetatorului Tudose Tatu (autorul unei exceptionale carti: "Istoria trudita a fabricilor uitate" - Galati, 2008), inca de pe la 1822 se consemneaza in sursele scrise informatii despre mesterii care reparau corabiile la Galati.

Ba chiar la 1829 apar primele referiri la infrastructura de constructii navale de la Galati (in relatarea consului francez Violier), iar dupa 1935 sunt numeroase relatari scrise cara arata ca, anual, aici se faceau intre patru (la inceputuri) si peste 20 (1864).

La 1857, aici fiinta deja o companie navala puternica (Compania franco-danubiana), cu 700-800 de angajati, care insa, intre 1869 si 1878, isi reduce substantial activitatea pana la disparitie. Gheorghe Fernic, "mogulul" ceaunelor si bucselor

Potrivit lui Tudose Tatu, Gheorghe Fernic a pus bazele "bunicului" actualui santier naval din Galati (intreprindere de constructii navale ce are, in prezent, cea mai mare cifra de afaceri pe industria de profil din Romania), care pe atunci, la 1893, era o turnatorie in fier si bronz. Fernic - fiul industriasului si Ionel Fernic - nepotul de frate al lui Gheorghe Fernic), ne arata insa o poveste ceva mai complicata. Gheorghe s-a nascut la 1860, intr-o vreme in care revolutia industriala atingea, pe ici, pe colo, zona Galatiului, ceea ce l-a facut pe tatal sau sa-l dea la scoala de meserii, apoi la inginerie, unde a invatat prelucrarea metalelor prin turnare si forjare.

... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro