Disparitia notelor la scoala. Ce spun expertii despre initiativa Frantei si cat de adecvata ar fi in sistemul romanesc
De exemplu, in Germania, sistemul de notare pleaca de la 6 (pentru cei foarte slabi) si ajunge la 1 (pentru cei foarte buni), in SUA exista litere, de la A la F, iar in Finlanda, tara-model la capitolul Educatie, nu exista note deloc in scoala primara, iar in gimnaziu sunt introduse treptat. Evaluarea formativa, in care ii explici elevului la ce te astepti de la el, ce ar trebui sa stie dupa un an este benefica dezvoltarii individuale, insa la noi ar fi greu de implementat in clase cu 30 de copii si cu profesori care cred ca rolul ei este unul de control.
Aceste evaluari ar trebui sa le arate dascalilor adevaratul nivel al tinerilor, materiile unde acestia se descurca foarte bine, dar si unde mai au de lucrat, punandu-se accent pe imbunatatirea rezultatelor la materiile-problema.
O propunere ar fi asadar introducerea unui barem de evaluare pe niveluri, de la 4-6, in loc de notele de la 1 la 20. De exemplu, in Germania, sistemul de notare pleaca de la 6 (pentru cei foarte slabi) si ajunge la 1 (pentru cei foarte buni), in SUA exista litere, de la A la F, iar in Finlanda, tara-model la capitolul Educatie, nu exista note deloc in scoala primara, iar in gimnaziu sunt introduse treptat. Nici expertii romani in Educatie nu cred ca o astfel de reforma s-ar putea aplica acum la noi, desi, cei mai multi spun ca efectele ar fi benefice. Evaluarea formativa, in care ii explici elevului la ce te astepti de la el, ce ar trebui sa stie dupa un an este benefica dezvoltarii individuale, insa la noi ar fi greu de implementat in clase cu 30 de copii si cu profesori care cred ca rolul ei este unul de control. E nevoie de pregatirea dascalilor, de schimbarea mentalitatii parintilor, e nevoie de timp, noul sistem ar putea fi introdus peste cinci ani la clasa pregatitoare", sustine expertul Alexandra Anton, specializata in politici educationale in Finlanda.
Si expertul Tincuta Apateanu, blogger adevarul.ro, este de parere ca sistemul public de invatamant aglomerat ar face dificila aplicarea unui astfel de sistem de evaluare, dar il considera necesar. Invatatoarea Cornelia Popa, vicepresedinte la Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, spune ca "noua optica ar putea sa-i ajute pe elevi sa fie constienti de nivelul lor si sa nu mai fie debusolati de note cand ajung la liceu". Insa profesorul de matematica George Trifan sustine ca sistemul bazat pe competente, introdus din 1996, a fost "prost inteles si prost implementat la noi", ca atare, spune el, inca este nevoie de note la scoala.