Dirijorul Kristjan Jarvi: "Pentru mine, Enescu este cu adevarat un Univers"
Interviu realizat de Monica Isacescu In octombrie 2014 ati fost intr-un turneu in Coreea de Sud impreuna cu violonista Sarah Chang. Traim intr-un secol in care majoritatea oamenilor nu asculta muzica clasica, asa ca, daca iei un dirijor si un violonist de formatie clasica si ii pui sa cante lucrari de o alta factura, rezultatul va fi unul interesant. Tineti cont de publicul caruia va adresati, de faptul ca este un concert de stagiune sau unul festivalier, de nivelul orchestrei? Cand ii interpretezi lucrarile, fie ca este vorba de Rapsodia I sau de Simfonia I, realizezi ca sunt partituri foarte diferite, dar care au fost compuse de aceeasi per-soana. Iar noi, interpretii, ne folosim de compozitori ca de un vehicul cu ajutorul caruia ne exprimam pe noi insine, in timp ce ei ne ofera platforma cu ajutorul careia sa exploram mai departe, iar acesta este un lucru bun.
Interviu realizat de Monica Isacescu In octombrie 2014 ati fost intr-un turneu in Coreea de Sud impreuna cu violonista Sarah Chang. Kristjan Jarvi: A fost o colaborare foarte buna, cu atat mai mult cu cat Sarah si cu mine suntem prieteni de foarte mult timp. Cand am invitat-o sa facem acel proiect impreuna cu formatia mea, "Absolute Ensemble", a ezitat la inceput pentru ca nu stia exact in ce urmeaza sa se implice. Am luat teme clasice si muzici traditionale si le-am aranjat intr-un mod foarte nou, le-am modificat din punct de vedere stilistic. Le-am transformat total si le-am integrat in tipul nostru de produs care in-clude toate genurile. Traim intr-un secol in care majoritatea oamenilor nu asculta muzica clasica, asa ca, daca iei un dirijor si un violonist de formatie clasica si ii pui sa cante lucrari de o alta factura, rezultatul va fi unul interesant. Insa in cazul nostru, eu cred ca am ajuns la un rezultat convingator, pentru ca ansamblul meu, cu care cant de peste 20 de ani, este specializat pe un repertoriu aflat la intersectia genurilor. Fiind cunoscuta versatilitatea dumneavoastra repertoriala, am vrea sa stim ce criterii aveti in stabilirea unui program de concert. Tineti cont de publicul caruia va adresati, de faptul ca este un concert de stagiune sau unul festivalier, de nivelul orchestrei? Din punctul meu de vedere, trebuie sa existe o poveste, un anumit concept, o motivatie pentru care facem acel lucru. Nu este suficient sa cantam doar de dragul de a face muzica. Trebuie sa existe un concept, o idee de la care pornesc sa lucrez cu o orchestra. Nu este doar un mod de a face muzica, ci un act de creatie ce se petrece ad-hoc, aproape instinctiv. Evident ca noi cantam dupa partituri, dar impresia pe care o lasam este ca noi inventam muzica chiar atunci. Acesta este principalul meu criteriu de a alege lucrarile pe care urmeaza sa le dirijez. Trebuie sa existe toate ingredientele intr-un program, pentru a construi o poveste si pentru a captiva publicul, a-... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro