"Din culisele cinematografiei". Cum i-a lasat Orson Welles cu gura cascata pe actorii romani

Ca regizori ai scenelor de lupte au fost cooptati americanul Andrew Marton, un as al domeniului, care ocupase o pozitie similara la filme care nu mai au nevoie de nicio prezentare, precum "Ben Hur" (1959) - unde s-a ocupat de celebra cursa a carelor de lupta - si "Cleopatra" (1963), respectiv Sergiu Nicolaescu, care nu avea in palmares la vremea respectiva decat "Dacii". Norocul sau in materie de afaceri a fost acela ca urmatorul film pe care l-a produs, "Il giardino dei Finzi-Contini" (regia Vittorio De Sica), a castigat "Ursul de Aur" la Berlin si Premiul Oscar pentru cel mai bun film strain. Autorul a tinut insa sa evidentieze "momentele spectaculoase realizate de Sergiu Nicolaescu si de specialistul hollywoodian Andrew Marton, in special asedierea Romei de catre goti, scena care a necesitat 1.400 de figuranti pedestri si 300 de calareti". Tot asa, am observat ca strainii primeau pachete de mancare frumos ambalate, am tinut sa am si eu unul, desi venisem cu mancarea de acasa!", a povestit indragitul actor, care fusese remarcat de Robert Siodmak la Festivalul International de Film de la Cork, in 1964, cand filmul "Tudor" a obtinut "Statueta de Argint". In momentul in care li se spunea ce au de facut si ce bani li se ofera, Gonzalo sarea de pe scaun, spunea ca mai bine se lasa de meserie, ca nici n-are rost sa discute.

acum 64 luni (14 May 2017)

Ecranizare a romanului omonim al lui Felix Dahn, un bestseller cu doua milioane de exemplare vandute in Germania. Filmul a avut un buget pe masura: 15 milioane de marci si era considera de Brauner, "cel mai grandios film german din toate timpurile".

Alegerea Romaniei ca loc de turnare n-a fost deloc intamplatoare. In acel moment, filmarile la "Columna", filmul lui Mircea Dragan coprodus de Brauner prin intermediul "Central Cinema Compagnie-Film GmbH", erau in toi. Cu un an inainte, iesise pe piata pelicula "Dacii", realizare a lui Sergiu Nicolaescu, un alt "peplum" care patrunsese cu succes pe piata germana. Distributia la noua productie fost una pe masura bugetului, cu actori de zece nationalitati diferite, in frunte cu Orson Welles (Iustinian), Sylva Koscina (Theodora), Laurence Harvey (Cethergus), Robert Hoffman (Totila), Harriet Andersson (Mathaswintha), Michael Dunn (Narses) si Honor Blackman (Amalaswintha). Ca regizori ai scenelor de lupte au fost cooptati americanul Andrew Marton, un as al domeniului, care ocupase o pozitie similara la filme care nu mai au nevoie de nicio prezentare, precum "Ben Hur" (1959) - unde s-a ocupat de celebra cursa a carelor de lupta - si "Cleopatra" (1963), respectiv Sergiu Nicolaescu, care nu avea in palmares la vremea respectiva decat "Dacii".

De asemenea, au existat si trei regizori secunzi. Doi din partea romana, Theo Partisch si Doru Nastase, si unul din partea Pegaso Film - casa de productie italiana care a sprijinit, de asemenea, filmul -, Giuseppe Pollini.

S-au utilizat si o parte din costumele confectionate pentru "Dacii" si "Columna", chiar daca ele nu prea corespundeau intocmai epocii respective, actiunea filmului fiind plasata in anii 536-537, la patru secole distanta de luptele dintre Decebal si romani, dar si decorul impresionant construit anterior la Buftea pentru filmul lui Rene Clair, "Les fetes galantes" ("Serbarile galante").

Rezultatul final a fost pana la urma unul ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro