"Din culisele cinematografiei". Cum a fost pus la zid Jean Georgescu din cauza filmului "Directorul nostru": "Tov. regizor are apucaturi imorale"

Toate aceste refuzuri si pretentii nu erau intemeiate deoarece atat personalul care era supus si facea orice pretentie avea, lucrurile si obiectele de recuzita care erau procurate, inainte de procurare erau discutate si acceptate de regizor, ca apoi, in ziua filmarii, sa se faca obiectiuni asupra acestor lucruri ca necorespunzatoare, cu toate ca nu erau decat lucrurile si obiectele care mai inainte fusesera indicate si acceptate. (...) Avand in vedere ca cu toate pretentiile exagerate si nejustificate ale regizorului Jean Georgescu, serviciile si sectiile respective faceau tot posibilul ca filmarile sa nu sufere si procurau cele necesare, regizorul Jean Georgescu, sustinut si incurajat de directoarea filmului Suzana Heilperu, a cautat sa dea nastere la divergente si neintelegeri intre colaboratorii principali ai acestui film, motivand in fata conducerii ca acestia nu se pricep si nu-l ajuta in munca lui, lucru neadevarat, ajungandu-se la schimbarea urmatorilor tovarasi: regizor secund Malvina Ursianu, asistent Baltatu Vasile, scenograf Neli Grigoriu, operator-sef Feher Andrei, precum si alt personal secundar care a fost schimbat dupa o perioada de munca destul de indelungata - 5/6 luni. regizor Jean Georgescu are o atitudine destul de negativa, o conceptie inapoiata pentru tot ce e nou in viata de astazi, apucaturi imorale, in general o atitudine de om vechi si nu de creator de tip nou fata de munca care i se incredinteaza.

acum 25 luni (24 Jul 2017)

Desi a regizat primul sau film in 1924 si a trait pana la 93 de ani, Jean Georgescu (1901-1994) are in palmares doar unsprezece filme romanesti si alte patru realizate in Franta, tara in care a trait intre 1929 si 1939. Pe langa "O noapte furtunoasa", pelicula turnata in conditii extrem de grele, in timpul razboiului, Jean Georgescu a ramas in istorie si datorita filmului "Directorul nostru".

Creatie cinematografica curajoasa, care-a beneficiat de o scurta perioada de slabire a cenzurii, dupa moartea lui Iosif Vissarionovici Stalin, la 5 martie 1953, "Directorul nostru" este considerata astazi una dintre cele mai importante productii cinematografice romanesti din toate timpurile. Pavel Tugui, care era la vremea respectiva seful sectorului de literatura si arta din cadrul Sectiei de Propaganda a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman, a marturisit, in cartea sa, "De la stanga politica la stanga literara", ca aparitia unui astfel de scenariu in planul tematic al cinematografiei a avut la baza o "lucratura" intre el, Eduard Mezincescu, presedintele Comitetului National pentru Arta, autorul scenariului literar (semnat cu pseudonimul Gheorghe Dorin), Nicolae Bellu, presedintele Comitetului pentru Cinematografie si Constanta Craciun, ministrul Culturii.

"Filmul meu ataca violent moravurile birocratice"

Toti patru au fost de acord ca regia sa-i incredintata lui Jean Georgescu. Filmarile au avut loc intre 18 iunie si 24 decembrie 1954, exterioare in Bucuresti, interioare pe platourile Tomis si Floreasca. Cheltuieli de productie s-au ridicat la suma de 3.737.000 de lei. "Filmul meu ataca violent moravurile birocratice practicate in unele dintre insitutiile noastre, condamna prin ascutisul satirei pe acei functionari cu raspunderi mai mari sau mai mici care, cu buna-stiinta, tolereaza aceste stari de lucruri, cultivand serivilismul, chiulul, necinstea. Devenea, asadar, necesar sa extin... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro