Diavolul in secolul XXI: de la monstrul care isi disputa intaietatea in Univers la un mosnegut libidinos

Diavolul in secolul XXI: de la monstrul care isi disputa intaietatea in Univers la un mosnegut libidinos

"Inventat in secolul al VI-lea de un preot iranian, Zoroastru, aflat in conflict cu o aristocratie brutala si politeista, adoptat de alti preoti avizi de putere si promovat la o suprematie nesperata peste o jumatate a lumii, Diavolul ar fi putut foarte bine sa dispara dupa aceea. Gerald Messadie sustine ca "Islamul si Crestinismul sunt principalele doua religii care sustin existenta lui Satan (...) Una se rupe de lumea contemporana si, mai ales, de cea occidentala, unde ne asigura, ea, diavolul isi are domiciliul stabil si de unde ar vrea sa importe doar tehnologia si produsele , cealalta agonizeaza leganand o speranta iluzorie in populatiile crestine din America de Sud, carora el interzice contraceptia sub orice forma; Existenta fericirii imediate multiplica necazurile pe parcursul existentei care se intinde fara incetare, purtatoare a bolilor pe care medicina, psihanaliza si ajutoarele de alta natura nu le pot vindeca (...) In absenta carjelor psihologice ale religiei sau a ajutorului statului, cunoscut ca nesigur, in cadrul angoasant al relatiilor personale marcate de instabilitate, criza cuplului, pierderea reperelor stabile, izolarea in crestere in jungla urbana, sunt numerosi cei sau cele care cauta cu disperare dovada proprei lor realitati (...) In cazul unei consultatii obiectivul propus nu urmareste repararea tesutului social distrus, nici reintegrarea in sanul unei comunitati, dupa cum o doresc taranii, ci de a obtine un reconfort imediat, de a fi linistiti de catre magul care poate, in acest caz, cu atat mai bine profita de zapaceala clientului", sustine autorul.

acum 82 luni (10 Jun 2016)

"Inventat in secolul al VI-lea de un preot iranian, Zoroastru, aflat in conflict cu o aristocratie brutala si politeista, adoptat de alti preoti avizi de putere si promovat la o suprematie nesperata peste o jumatate a lumii, Diavolul ar fi putut foarte bine sa dispara dupa aceea. Si, daca se poate spune asa, fara nicio paguba: niciuna dintre civilizatiile din care se trage Occidentul - nici cea greaca, dela care a luat semintele filosofiei sale, nici cea romana, care i-a transmis spiritul legilor, nici civilizatia celtica, de la care a mostenit gustul pentru libertate si pentru cuceriri-, niciuna dintre ele nu a cunoscut Diavolul.

Prin esenieni, apoi prin Crestinism Diavolul iranian a ajuns pe malul Mediteranei, "Oamenii de aici traisera fara el, si chiar mai bine, vreme de secole, acum, a devenit indispensabil pentru superstitiosi" spune autorul. Gerald Messadie sustine ca "Islamul si Crestinismul sunt principalele doua religii care sustin existenta lui Satan (...) Una se rupe de lumea contemporana si, mai ales, de cea occidentala, unde ne asigura, ea, diavolul isi are domiciliul stabil si de unde ar vrea sa importe doar tehnologia si produsele , cealalta agonizeaza leganand o speranta iluzorie in populatiile crestine din America de Sud, carora el interzice contraceptia sub orice forma; Ea pune din ce in ce mai mult la indoiala existenta diavolului, obligand papalitatea sa reafirme realitatea acestuia, e drept, cu prudenta, intr-atat credinciosii si chiar preotii se arata reticenti in a-l evoca pe cel care face figura de fosila teologica", scrie profesorului de Istorie de la Universitatea Paris XIII, Robert Muchembled, in "O istorie a diavolului" (2002, Editura Cartier". Amintirea doctrinei de catre Paul VI in 1972, de catre Ioan Paul II in 1984 si 1988 sau in Catehismul Bisericii catolice publicat in 1992 constituie o dovada a vointei de a nu lasa sa se stearga o tema importanta, dar si foarte controversata. Autoritatile si teologii sunt nevoiti a na... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro