Dezbaterea care poate diviza Europa incepand din luna mai

Dezbaterea care poate diviza Europa incepand din luna mai

Iar contextul in care s-a pus problema tine de faptul ca, in acest moment, practic, institutiile comunitare, conform Tratatului, nu dispun de alta parghie reala de retorsiune decat seria de masuri prevazute la Art.7, singura optiune finala si concreta fiind cea extrema, adica ridicarea dreptului de vot in cadrul Consiliului pentr o tara declarata a fi vinovata de "incalcari grave si sistematice ale principiilor statului de drept". La randul sau, Gunther Oettinger, Comisarul european pentru buget a confirmat intentia Comisiei Eirpene de a propune o definitie juridic obligatorie a noilor conditii pentru atribuirea fondurilor europene: "Ideea de a le face sa depinda de existenta Statului de drept nu a venit de la minem ci de la diferite State Membre.

acum 36 luni (30 Jan 2018)

>

Doar dupa o luna, Vera Jurova, comisarul european pe probleme justitiei, anunta ca "trebuie sa folosim mai bine fondurile europene pentru a sustine statul de drept. Cred ca ar trebui sa reflectam cum sa conexam in mod foarte puternic respectarea statului de drept si fondurile de coeziune".

In acel moment era doar o idee lansata pe mai multe canale inspre piata publica, un fel de avertisment ca, daca lucrurile vor continua sa se degradeze, atunci chiar s-ar putea trece la masuri concrete. Iar situatiile caracterizate ca posibile incalcari grave ale statului de drept au inceput sa se lege, spun surse europene, mai ales in tarile din zona Europei centrale si de est: Polonia, Ungaria si, mai nou, Romania se afla pe aceasta lista. Iar contextul in care s-a pus problema tine de faptul ca, in acest moment, practic, institutiile comunitare, conform Tratatului, nu dispun de alta parghie reala de retorsiune decat seria de masuri prevazute la Art.7, singura optiune finala si concreta fiind cea extrema, adica ridicarea dreptului de vot in cadrul Consiliului pentr o tara declarata a fi vinovata de "incalcari grave si sistematice ale principiilor statului de drept".

S-au incercat, succesiv, mai multe scenarii, niciunul multumitor, asa cum era, spre exemplu, cel care ar fi conditionat accesul la fondurile europene de participarea Statelor Membre la crearea si implementarea institutiei parchetului european, cea din care fac parte acum doar 20 de tari (dar nu si Polonia si Ungaria). Imposibil de aplicat deoarece a devenit evident ca o asemenea propunere legislativa nu va trece niciodata nici de Parlamentul European si nici de Consiliu, fiind considerata drept discriminatorie. In primul rand ar fi vorba despre elaborarea unei definitii comune asupra a ceea ce inseamna "stat de drept" in conceptia europeana, ce criterii determina o asemenea definitie care ar trebui sa fie aprobata si asumata ca atare de catre toate Statele Membre, servind apoi drept ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro