Despre credinta, BOR si reticenta incinerarii. Cercetatori straini: "Asemenea atitudini existau la noi acum un secol"

Schimbarile opiniilor populatiei fata de o practica se petrec mult mai lent decat am crede, fiind vorba despre o serie de obisnuinte in cazul practicilor funerare, greu de dislocat. Acesta se bazeaza, in esenta, pe retorica anticrematiune adoptata de catre Biserica Ortodoxa Romana - nu de la inceputurile acesteia, ci prin printr-o serie de decizii adoptate prin Sinoadele BOR din 1928, 1933 si 2012. Or, chiar in ciuda acestui fapt, o atitudine mai toleranta a celor tineri fata de crematiune - la fel ca si cea fata de minoritatile sexuale, de pilda - poate pe viitor sa constituie garantia unei schimbari. Hotararea din 2016 trebuia sa prevada ceva concret in acest sens, preluand chiar modele din trecut - Codul Penal din 1936 pedepsea delictul impiedicarii incinerarii/inhumarii cu "inchisoare corectionala de la 3 luni la 1 an si amenda de la 2000 la 5000 de lei se aplica si aceluia care, prin violenta sau amenintare, turbura un cortegiu sau serviciu funebru, ori impiedica ingroparea ori incinerarea unui mort" - articolul 313.

acum 87 luni (16 Jan 2017)

Marius Rotar este un cercetator la Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia si e primul care a infiintat o asociatie dedicata fenomenului incinerarii in Romania. Spune ca numarul celor care au ales sa fie incinerati si nu ingropati a crescut anul trecut fata de 2015.

Universitarul (foto mai jos, credit foto: arhiva personala) explica, intr-un interviu, de ce romanii vad in crematiune o blasfemie, unde se va infiinta un nou crematoriu anul acesta si cine sunt personalitatile romanesti ce au optat pentru incinerare.

Romanii nu se impaca prea bine cu ideea de incinerare, nici acum la cateva decenii de la infiintarea primului crematoriu din tara. Si-au schimbat romanii parerea, in ultimii ani, de la aparitia altor crematorii?

Domeniul crematiunii nu este unul nou pentru romani, deoarece anul aceasta se vor implini 88 de ani de la prima incinerare realizata la noi. Mai degraba, lumea are putine informatii despre acest subiect, desi de aproape noua decenii practica arderii mortilor are o prezenta neintrerupta in tara noastra. A supravietuit tuturor schimbarilor politice, ceea ce ii demonstreaza caracterul absolut neutru reliefat, de exemplu, inca din primul numar al revistei cremationistilor romani "Flacara Sacra", din 1934. Schimbarile opiniilor populatiei fata de o practica se petrec mult mai lent decat am crede, fiind vorba despre o serie de obisnuinte in cazul practicilor funerare, greu de dislocat. Prin urmare, cand lumea de la noi va intelege prin crematiune ca fiind o alternativa viabila si necesara, in conditiile urbanizarii, la inhumare, atunci am putea vorbi despre o modificare reala.

De ce credeti ca romanii vad in incinerare o blasfemie? De ce strainii nu o vad asa ?

De la inceputuri sale incinerarea moderna a fost o practica optionala si n-a fost nicicand obligatorie. Acesta se bazeaza, in esenta, pe retorica anticrematiune adoptata... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro