Deschiderea anului universitar: ce erori fac tinerii cand isi aleg universitatea si cum poate fi stopat exodul "mintilor sclipitoare"
Horia Onita: Majoritatea elevilor de clasa a XII-a au deja stabilita facultatea pe care ar dori sa o urmeze cu mult timp inainte de sustinerea examenului de Bacalaureat. Nu spun ca ultimele motive sunt neaparat cele mai importante lucruri ce trebuie avute in vedere, anume alegerea prietenilor sau interesul financiar, dar pana la urma sunt o realitate ce tine de dezvoltarea, de nevoile sociale, de interesele noastre. Timp de cinci ani, elevilor din Romania le-a fost ignorant dreptul de a beneficia de un Statut al elevului, cod al drepturilor si obligatiilor elevului din Romania. Drepturile elevului nu sunt singura prioritate, vorbim de calitate, de curriculum adaptat, de flexibilizarea traseelor de invatare, de dotari.
Horia Onita a fost presedinte al Consiliului National al Elevilor intre februarie 2015 si iulie 2016 si vicepresedinte al Consiliului Tineretului din Romania din aprilie pana in prezent. De curand a intrat in anul I la Facultatea de Drept a Universitatii Bucuresti. El face o radiografie a asteptarilor pe care elevii le au de la institutiile de invatamant superior.
Rl: Cum trebuie sa se informeze un tanar absolvent de bacalaureat inainte de a-si alege facultatea pe care o urmeaza?
Horia Onita: Majoritatea elevilor de clasa a XII-a au deja stabilita facultatea pe care ar dori sa o urmeze cu mult timp inainte de sustinerea examenului de Bacalaureat. Inerent, fiecare are propriile motive pentru care isi alege facultatea si ciclul de studii pe care ar dori sa le inceapa. Nu spun ca ultimele motive sunt neaparat cele mai importante lucruri ce trebuie avute in vedere, anume alegerea prietenilor sau interesul financiar, dar pana la urma sunt o realitate ce tine de dezvoltarea, de nevoile sociale, de interesele noastre.
In aceasta situatie trebuie sa tinem cont ca scoala este cea care are datoria de a forma elevul pentru viata si a-l consilia pentru piata muncii. Dirigintele si consilierul psiho-pedagogic, cel responsabil de consilierea si orientarea vocationala, au aceste responsabilitati. Desi modul in care elevii ar trebui consiliati, persoana responsabila si atributiile acestuia sunt clar stabilite de legislatia in vigoare, exista o diferenta imensa intre prevederi si aplicarea acestora. Desi ar trebui sa existe minimum un consilier la 900 de elevi, dispozitia nu este respectata iar orele de consiliere si orientare sunt mai mult un simulacru. In acelasi timp, orele de dirigentie fie nu se fac, fie se abordeaza disciplina dirigintelui, fie se discuta doar aspecte ce tin de disciplina.
Fenomenul de "brain drain" este extrem de dezvoltat in Romania, din nefericire, iar o foarte mica parte din cei care aleg sa urmeze studiile in strainatat... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro