De ce se taie porcul de Ignat. Etnograf: "Daca porcul era negru, femeile opreau din parul acestuia pentru a afuma copiii care plangeau noaptea"

De ce se taie porcul de Ignat. Etnograf:

Si in Oltenia, ca in mai toate zonele tarii, in vechime porcul se taia de Ignat, pe 20 decembrie, una din sarbatorile care aveau legatura cu "imbatranirea timpului". Astfel, in dimineata zilei de 20 decembrie, conform calendarului ortodox ziua Sfantului Ignatie Teofanul, barbatul casei sau un vecin mai priceput injunghia animalul, momentul fiind urmat la scurt timp de ritualul cunoscut in Olt sub denumirea de "imbarbirat" (semn pe frunte facut membrilor familiei cu sange de la porc, pentru ca acestia sa fie sanatosi precum porcul).

acum 47 luni (20 Dec 2016)

Si in Oltenia, ca in mai toate zonele tarii, in vechime porcul se taia de Ignat, pe 20 decembrie, una din sarbatorile care aveau legatura cu "imbatranirea timpului". (...) Ignat este, se pare, o divinitate solara care a preluat numele si data de celebrare a Sfantului Ignatie Teofanul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor ", spune etnograful Muzeului Judetean Olt, Claudia Balas, explicand astfel sacrificiul.

Astfel, in dimineata zilei de 20 decembrie, conform calendarului ortodox ziua Sfantului Ignatie Teofanul, barbatul casei sau un vecin mai priceput injunghia animalul, momentul fiind urmat la scurt timp de ritualul cunoscut in Olt sub denumirea de "imbarbirat" (semn pe frunte facut membrilor familiei cu sange de la porc, pentru ca acestia sa fie sanatosi precum porcul).

Pe spatele porcului se facea semnul crucii, spune etnograful FOTO: Claudia Balas

Inainte de parlirea porcului, cu paie, pentru cine isi mai aminteste, femeile aveau grija sa stranga parul porcului pentru a-i da diverse intrebuintari. Se credea ca dupa afumarea cu par provenit de la un porc negru, copiii vor dormi si vor manca si ei asemeni porcului. Daca animalul sacrificat a fost bland si mancacios, un smoc de par era smuls si pus la cotetul porcilor pentru a fi pastrat norocul in gospodarie", spune etnograful.

Porcul se tamaia

Nici dupa acest moment nu se trecea direct la sectionare, ci pe spatele porcului se facea semnul crucii, se punea sare si se tamaia, apoi era taiat capul care trebuia adus primul incasa.

Nicio persoana miloasa din fire nu avea voie sa asiste la momentul sacrificarii, pentru ca se credea ca porcul va muri cu mare greutate si carnea nu va mai avea gust bun. Femeile nu aveau voie de Ignat sa mature, sa spele, sa curete etc., pentru ca se credea ca daca nu respecta aceasta interdictie vor avea parte de accidente in gospodari... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro