De ce nu putem avea buget aprobat la timp in anii electorali? | OPINIE

Legea finantelor publice nu lasa loc de interpretari: "Dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la alin. De asemenea, pana la 15 iulie, ordonatorii principali de credite ar fi trebuit sa depuna la Ministerul Finantelor Publice propunerile pentru proiectul de buget si ane-xele acestuia. In felul acesta, tot decaland inceperea mandatului parlamentarilor si, implicit, data alegerilor (care nu pot fi tinute cu mai mult de 20 de zile inaintea convocarii noului Parlament), sa avem alegeri de Craciun si depunerea juramantului in ianuarie.

acum 62 luni (16 Nov 2016)

Legea finantelor publice nu lasa loc de interpretari: "Dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la alin. Cu alte cuvinte, Ministerul Finantelor Publice ar trebui sa elaboreze proiectul de buget (pana la 30 septembrie), iar Guvernul sa si-l insuseasca si sa-l transmita Parlamentului, astfel incat Legea bugetului sa poata fi adoptata inainte de sfarsitul anului. Domnia sa recunoaste ca "de obicei, atunci cand sunt alegeri, proiectul de buget se dezbate dupa formarea noului guvern", dar remarca faptul ca actualul Guvern nici macar nu a inceput procedurile preliminare prevazute de lege.

Intr-adevar, conform Legii finantelor publice, Ministerul Finantelor ar fi trebuit sa elaboreze (in mai) obiectivele politicii fiscale si bugetare pentru anul bugetar urmator si urmatorii 3 ani, impreuna cu limitele de cheltuieli stabilite pe ordonatorii principali de credite. De asemenea, pana la 15 iulie, ordonatorii principali de credite ar fi trebuit sa depuna la Ministerul Finantelor Publice propunerile pentru proiectul de buget si ane-xele acestuia.

Acum, ma intreb ce-ar fi facut Parlamentul daca ar fi primit proiectul legii bugetului, stiut fiind ca, fiind campanie electorala, Parlamentul nu mai are decat "activitati in comisii" si "activitati ale deputatilor in circumscriptiile electorale". Mai important este ca, logic, bugetul exprimand filosofia de guvernare, guvernul care urmeaza sa se instaleze dupa alegeri nu va putea lucra dupa cel facut de altul. Dar nici nu e bine ca dupa anii electorali bugetul de stat sa fie elaborat in ianuarie, eventual adoptat in februarie, iar bugetele locale (care depind de cel national) sa fie dezbatute si aprobate abia in martie-aprilie. In principiu, orice partid responsabil si cu vocatie de guvernare ar fi trebuit sa aiba proiectul de buget pregatit inaintea alegerilor si dezbatut in campania electorala. In felul acesta, cu mici ajustari, noul guvern ar fi putut veni in fata Parlamen... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro