De ce nu au voie femeile din Romania sa intre in altar?
Insa, potrivit canonului 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul Constantinopolului: "Se cuvine calugaritelor a intra in Sfantul Altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature" si cel al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea: "Nu trebuie sa se opreasca monahul care nu s-a facut vinovat de nici o infractiune de a intra in altar, pentru a aprinde lumanari si candele", reiese ca maicile pot intra in Sfantul Altar al manastirii in care sunt prezente, dar nu pe baza unui drept, ci ca o exceptie si numai cu binecuvantarea staretei.
Amintim ca in Vechiul Testament, in Sfanta Sfintelor (Sfantul Altar) nu intra decat arhiereul si o singura data pe an, noteaza Crestinortodox.ro
Fecioara Maria este o exceptie de la aceasta regula, tinand seama ca ea a fost dusa, la varsta de trei ani, in Sfanta Sfintelor de arhiereul Zaharia.
Am spus ca ea a fost o exceptie daca avem in vedere si randuiala de la botez. Faptul ca preotul inconjoara Sfanta Masa cu pruncul de parte barbateasca, descopera tainic ca el poate primi taina hirotoniei, daca tinem seama ca orice candidat la preotie este introdus in altar si inconjoara Sfanta Masa.
Canonul 44 de la Laodiceea spune foarte limpede "ca nu se cuvine ca femeia sa intre in altar". Insa, potrivit canonului 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul Constantinopolului: "Se cuvine calugaritelor a intra in Sfantul Altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature" si cel al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea: "Nu trebuie sa se opreasca monahul care nu s-a facut vinovat de nici o infractiune de a intra in altar, pentru a aprinde lumanari si candele", reiese ca maicile pot intra in Sfantul Altar al manastirii in care sunt prezente, dar nu pe baza unui drept, ci ca o exceptie si numai cu binecuvantarea staretei.
Dupa ce au fost rostite rugaciunile la intrarea in biserica si la cinstirea sfintelor icoane, se saruta usa diaconeasca prin care se intra in sfantul altar. Am gasit precizarea ca preotii fac trei metanii spre sfanta masa, urmate de sarutarea Sfintei Evanghelii, a Sfintei Cruci si a sfintei mese, in vreme ce diaconul face cele trei metanii si saruta numai coltul sfintei mesei, iar credinciosii se rezuma doar la cele trei metanii si la binecuvantarea preotului. Cu toate acestea, cand are loc sfintirea unei biserici, credinciosii pot intra in sfantul altar si pot saruta atat Sfanta Evanghelie, cat si Sfanta Cruce prezente pe Sfanta masa.
Nu trebuie sa ne... Citeste intreg articolul pe realitatea.ro