Cutremurul cu 37 de replici, care a produs un tsunami, a ras satele din Dobrogea si a dat peste cap circulatia navelor
Pericolul este cu atat mai mare cu cat in Marea Neagra, la o adancime de 400 si ceva de metri si pana foarte adanc, exista depozite imense de hidrogen si de acid sulfuric. Cum se explica fenomenul Glicherie Caraivan, cercetator principal la Institutul National de Cercetare - Dezvoltare pentru Geologie Marina, spune ca este vorba de un camp magnetic produs de o falie (o ruptura aparuta in scoarta Pamantului, ca urmare a miscarilor tectonice verticale, care desparte doua grupuri de straturi) in zona Sabla. Cum s-a resimtit cel mai puternic seism al ultimilor ani Cutremur in Marea Neagra de 4,8 grade: s-a resimtit la Constanta Se implinesc 35 de ani de la cutremurul din 1977.
Cutremurul din 1901, de 7,2 grade pe scara Richter, scriu Petre Alexandrescu si A. Balres in Revista Pontica, a avut nu mai putin de 37 de replici in acelasi an. El a fost urmat de 13 replici in 1902, 7 replici in 1903 si 4 replici in 1904. Seismul, cu epicentrul in zona Sabla - Cavarna, a ruinat sate intregi de la malul Marii Negre.
La Mangalia si Constanta cutremurul a fost resimtit ca avand gradul 8, iar la Jurilovca si Babadag ca avand gradul 7.
Marturiile vremii vorbesc si de un cutremur care a distrus cetatile bizone in secolul I si Dionysopolis la 543. Gheorghe Marmureanu, fostul director al Institutului National de Fizica a Pamantului, a afirmat, de fiecare data, ca in Marea Neagra se pot produce valuri seismice. Marmureanu spune ca acvitatea seismica de la Sabla, candva pamant romanesc, ar putea provoca un nou tsunami in Marea Neagra. Pericolul este cu atat mai mare cu cat in Marea Neagra, la o adancime de 400 si ceva de metri si pana foarte adanc, exista depozite imense de hidrogen si de acid sulfuric. Un fost comandant de nava, Valentin Stan, isi aminteste ca, atunci cand trecea cu vaporul prin zona Tuzla-Caliacra, acul busolei se misca necontrolat. "Aici asa se intampla de cand e lumea si pamantul. Datorita noilor dispozitive de navigatie, comandantii stiu sa treaca de aceasta zona fara sa se produca tragedii navale, insa la inceputul anilor 1900, atunci cand tehnica nu era avansata, in zona s-au produs multe accidente navale. Vapoarele nu se mai puteau orienta din cauza faptului ca busola nu mai functiona si, nu de putine ori, vasele esuau sau se loveau de stanci. Nava de pasageri "Imparatul Traian", construita in 1906 in santierele din Franta, a cazut victima unei astfel de deviatii magnetice si a naufragiat pe stanci, la 12 mile de Capul Tuzla, in dreptul satului Tatlageac, in anul 1927. "Din Constanta ne parvine o stire care, fara indoiala, va provoca o enorma senzatie in toate cercurile de stiinta din lume. Este vorba de un fenomen curio... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro