Cum se poate "insanatosi" sistemul educational din Romania - recomandarile unor cercetatori si profesori din tara si de peste hotare
domeniilor universitare), nu universitatilor ca structuri globale", se arata in raportul din 2015 privind starea educatiei si a cercetarii realizat de Think Tank-ul "Grup de analiza, atitudine si actiune in politica stiintei din Romania" (un grup de cadre didactice si cercetatori printre care ii amintim Alexandru Corlan - Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti/Asociatia Ad-Astra, Daniel David -Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Petre Frangopol -Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei", Bucuresti, Academia Romana etc.). In Romania insa piata muncii nu poate asimila eficient numarul de studenti de la nivel de licenta, astfel ca acestia, din lipsa unor oportunitati pe piata muncii, aleg in numar foarte mare, ca supapa de supravietuire si amanare a intrarii pe o piata a muncii neatractiva, programele de master si doctorat, ceea ce genereaza situatia paradoxala din tara in care, desi numarul de studenti in populatia generala este scazut fata de normele internationale (ex.
"Nu exista o evolutie importanta a performantei mediului academic romanesc fata de anul 2014. domeniilor universitare), nu universitatilor ca structuri globale", se arata in raportul din 2015 privind starea educatiei si a cercetarii realizat de Think Tank-ul "Grup de analiza, atitudine si actiune in politica stiintei din Romania" (un grup de cadre didactice si cercetatori printre care ii amintim Alexandru Corlan - Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti/Asociatia Ad-Astra, Daniel David -Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Petre Frangopol -Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei", Bucuresti, Academia Romana etc.). In Raportului TT-G3A se fac urmatoarele recomandari: (1) PRIORITATE NATIONALA - Intelegem faptul ca educatia si cercetarea reprezinta prioritati nationale (de exemplu dupa cum reforma lui Spiru Haret in domeniu a fost o prioritate nationala). Fiecare decident tine/isi permite sa inventeze lucruri (de dragul de a-si lega numele de vreo inovatie legislativa), rupandu-ne, astfel, de bunele practici internationale si punand la risc generatii intregi. (3) SINCRONIZARE INTERNATIONALA - Trebuie sa asimilam criterii/standarde si modelele internationale de a le atinge din universitatile de prestigiu (world-class), nici mai mult, nici mai putin! Simplu spus, sunt cele descrise anterior ca si componente in ranking-urile internationale, corespunzand setului de bune practici internationale de la world-class universities. Sigur, aceste modele internationale de la unitatile academice de prestigiu nu trebuie preluate fara adaptare, dar adaptarea nu trebuie sa le modifice esenta (cum adesea se intampla in tara). Nu ne asteptam de la colegii pregatiti in vechea paradigma sa performeze la sfarsit de cariera in noua paradigma; Sincronizarea cu criteriile si practicile internationale va favoriza reducerea devierilor importante de la buna conduita academica (ex. (4) RESURSA UMANA DE CALITATE - Aceste schimbari vor ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro