Cum scapam de teama de esec. Sfaturile psihologilor pentru o frica pe care o capatam prin autosugestie

Cum scapam de teama de esec. Sfaturile psihologilor pentru o frica pe care o capatam prin autosugestie

"Persoana care o are (schema) se considera insuficient de capabili, se compara cu alte persoane din toate punctele de vedere, activand alte scheme: dependenta/incompetenta- recunoscuta prin sentimentul acut de neajutorare, nevoia de aprobare/ indezirabilitate sociala- cautarea excesiva a atentiei/aprobarii/recunoasterii din partea celorlalti etc. Nu asculta si nu permite altora sa iti spuna ca nu ai sa reusesti, multi proiecteaza propria lor teama de esec.

acum 36 luni (30 Oct 2016)

Aceasta afirma ca subconstientul, parte a psihicului uman, nu judeca, ci preia ceea ce se repeta convingator si formeaza schema cognitiva numita esec.

"Persoana care o are (schema) se considera insuficient de capabili, se compara cu alte persoane din toate punctele de vedere, activand alte scheme: dependenta/incompetenta- recunoscuta prin sentimentul acut de neajutorare, nevoia de aprobare/ indezirabilitate sociala- cautarea excesiva a atentiei/aprobarii/recunoasterii din partea celorlalti etc.

Esecul privit ca ceva catastrofal: groaznic sau oribil devine un focar, o vulnerabilitate si va fi insotit de reactiile neurovegetative si tulburari somatice. Teama e o emotie negativa functionala, vei cauta solutii, insa frica de esec este o emotie intensa, resimtita psihic si somatic, persoana fiind, practic, insuficient de concentrata asupra problemei pe care doreste sa o rezolve...apar ganduri negative automate distorsionate si comportamentele disfunctionale: evitarea, amanarea, scenarii negative etc", spune Ramona Pencea Irimie.

Aceasta ne si spune ce anume trebuie sa facem in astfel de situatii: "Repeta-ti sugestii insotite de respiratie: curajul patrunde-n mine/ frica ma paraseste; 4 timpi insir si spun sugestia, 4 timpi tin respiratia, 4 timpi expir si spun sugestia, 4 timpi tin respiratia, continuitatea timp de 2-5 minute. E normala starea de activare, iar daca apar ganduri negative, poti sa iti spui ca ai mai avut alarme false si anxietati. Frica de esec apare cu minciuni despre tine, tu esti capabil sa faci ceva, iar atunci cand poti face ceva, e cu totul altfel decat atunci cand te simti neajutorat".

Psihologul aradean, psihoterapeut specialist, Ramona Pencea Irimie ne sfatuieste:

Alege sa nu pierzi energie, timp si resurse cu presupuneri in legatura cu opiniile altora.

Alege sa nu pierzi timpul cu lucruri care nu depind de t... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro