Cum s-au construit tuneluri-record in tara noastra: Capra-Balea, cel mai lung tunel rutier, si Teliu-Brasov, cel mai lung tunel feroviar
Lucrarea cuprinde: doua noduri rutiere, doua viaducte de 925 de metri, doua poduri de 42 de metri, patru pasaje peste autostrada de 26 de metri, doua pasaje peste calea ferata de 40 de metri si mult-visatul prim tunel de autostrada din Romania, lung de 340 de metri. Pentru realizarea sa au fost sapati peste 41.000 de metri cubi de piatra, folosindu-se 20 de tone de dinamita, 3.500 de tome de ciment, 90 de tone de otel-beton, 4.100 de metri de teava, 24.000 de ancore, 130 de tone de plase sudate, 14.000 de metri patrati de cofraje, 1.800 de metri de tuburi de beton, 4.100 de metri de teava, 50 de tone de confectii metalice, 7.000 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietris, 3.000 de tone de cribluri, potrivit transfagarasan.eu. Din cei 60 kilometri de autostrada, aproximativ 40 km - partea fara tuneluri - au un cost total de 1.070 milioane de euro, iar cei aproximativ 20 km de tuneluri (9,77 km/fiecare) au un cost total de 396,368 milioane de euro. Costul pentru fiecare kilometru de tunel este de 20 milioane de euro (fara TVA), o valoare enorma daca este sa ne gandim ca, de exemplu, in Albania, urmeaza a fi construita o autostrada in lungime de 272 kilometri, dintre care 61 kilometri vor fi in zona montana, pretul lucrarii fiind de 2 miliarde euro.
Romania are in prezent zece tuneluri rutiere, a caror lungime cumulata este de numai aproximativ doi kilometri, desi este o tara traversata de munti ce justifica pe deplin existenta unor asemenea lucrari. Practic, daca este sa facem exceptie de faptul ca au aparut automobilele, se poate spune ca romanii circula aproape ca in Evul Mediu - pe drumuri ce traverseaza doar la suprafata formele de relief ale tarii.
In ultimii 25 de ani, in Romania au fost construite doar doua tunele rutiere: unul pe Cheile Bicazului (la Lacul Rosu, pe D.N. 12C Gheorgheni - Bicaz), cu o lungime de 150 de metri, si, din decembrie 2013, un tunel de 340 de metri amplasat pe autostrada Sibiu-Orastie, primul tunel de autostrada din tara la acest moment. La polul opus, Ungaria, tara predominant de campie, are de doua ori mai multi kilometri de tuneluri rutiere.
Astfel, potrivit presei bulgare, autostrada Struma (A3), care va avea in total 150 de kilometric, va detine cel mai lung tunel rutier din lume de 15 kilometri. Lucrarea este printre proiectele majore de infrastructura rutiera si e considerat prioritar de oficialii bulgari, aceasta urmand sa fie facuta cu fonduri europene in perioada 2014-2020. Norvegienii sunt de departe cei mai performanti la acest capitol, cel mai lung tunel rutier din lume fiind construit 7aici - la Laerdal, si se intinde pe o distanta de 24,5 kilometri, de peste 30 de ori mai mare decat lungimea tunelului. Tunelul de la Laerdal a costat 114 milioane de dolari (105 milioane de euro, n.r.). De altfel, in Norvegia se afla doua dintre cele mai lungi zece tuneluri rutiere din lume, lungimea cumulata a acestora fiind de circa 35,9 kilometri. Cea mai recenta realizare pe acest sector este inaugurarea din decembrie 2013 a Lotului IV din autostrada Sibiu-Orastie, cu are o lungime de 16,6 kilometri, ce pleaca de la Saliste - la capatul centurii ocolitoare a municipiului Sibiu. Tronsonul, realizat de asocierea firmelor As... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro