Cum s-a produs cea mai mare tragedie navala din istoria Romaniei. In doar cateva secunde au murit 239 de oameni

Cum s-a produs cea mai mare tragedie navala din istoria Romaniei. In doar cateva secunde au murit 239 de oameni

Cea mai mare tragedie navala inregistrata in marina civila romaneasca s-a produs cu putine zile inainte de caderea comunismului, respectiv in dimineata zilei de 10 septembrie 1989. In urma coliziunii dintre nava de pasageri Mogosoaia, care avea 255 de persoane la bord, si convoiul de barje "Peter Karamincev", ce naviga sub pavilion bulgaresc, au murit 239 de oameni. Marea majoritatea a pasagerilor erau in interiorul navei Mogosoaia, deoarece in acea dimineata era destul de frig, undeva in jur de 14 grade Celsius, senzatia de rece fiind amplificata de ceata umeda si de o briza sacaitoare. Atunci i-a salvat si viata lui Eugen Malihen, baietelul de patru ani dvenit ulterior celebru pentru curajul de a se fi agatat de viata cu disperare, tinandu-se de un bidon gol. Aducere aminte, la 28 de ani Fostul sef mecanic fluvial Petrache Bosneaga, unul dintre oamenii care s-a ocupat an de an de comemorarea victimelor tragediei, ne-a informat ca duminica, 10 septembrie, de la ora 10,00, in Port Bazinul Nou, se va desfasura cea de-a 28-a comemorare a naufragiului navei de pasageri "Mogosoaia".

acum 38 luni (10 Sep 2017)

Cea mai mare tragedie navala inregistrata in marina civila romaneasca s-a produs cu putine zile inainte de caderea comunismului, respectiv in dimineata zilei de 10 septembrie 1989.

In urma coliziunii dintre nava de pasageri Mogosoaia, care avea 255 de persoane la bord, si convoiul de barje "Peter Karamincev", ce naviga sub pavilion bulgaresc, au murit 239 de oameni.

Supravietuitorii - doar 16 la numar - au povestit de-abia dupa Revolutie momentele de groaza prin care au trecut din momentul in care cele doua nave s-au ciocnit si pana au fost salvati.

Trebuie spus ca autoritatile comuniste au incercat cu disperare sa tina catastrofa sub tacere si au interzis, sub amenintarea puscariei orice fel de declaratii legate de caz. Asta nu inseamna, insa, ca nu s-a aflat, caci oamenii au povestit unii altora, iar in ziarul local au aparut, deodata, cateva de anunturi mortuare din care se puteau observa lesne dimensiunile dezastrului. Portul Galati era apasat de o ceata deasa. In Palatul Navigatiei, sute de oameni asteptau cu nerabdare ca nava de pasageri "Mogosoaia" sa-i duca acasa, pe malul drept al Dunarii, in localitatea tulceana Grindu-Pisica. Unii iesisera din tura de la Combinat, altii veneau de la o nunta. Ba chiar in sala de asteptare erau familii intregi.

La un moment dat, un zvon cum ca "Mogosoaia" nu mai pleaca din port a creat o stare de nervozitate printre cei 255 de pasageri care voiau cu tot dinadinsul sa ajunga la casele lor. Erau obositi de la munca si de la petrecerea care durase toata noaptea, asa ca au insistat ca vasul sa plece. In ciuda cetii dense, nava a pornit totusi in cursa cu o mica intarziere de circa 8 minute. In acea clipa, se facuse un soi de ferestra in pacla si toata lumea a crezut ca va aparea soarele.

Dupa doar doi kilometri parcursi in aval de Portul Galati, ceata a revenit, iar vizibilitatea s-a redus sub o suta de metri... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro