Cum s-a construit Canalul Dunare-Marea Neagra, cel mai sangeros santier. Mortii n-au fost numarati in proiectul comandat de Stalin

Cum s-a construit Canalul Dunare-Marea Neagra, cel mai sangeros santier. Mortii n-au fost numarati in proiectul comandat de Stalin

Cale de 60 kilometri, constantenii au fost insiruiti de la Cernavoda pana la Constanta, la distante de cativa metri unul de celalalt. Lucrarile aveau sa fie reluate in 1975, la dorinta lui Nicolae Ceausescu, care concentrase in Dobrogea mari obiective strategice de interes national, precum Centrala Atomica de la Cernavoda sau platforma petroliera de la Midia Navodari, ce aveau sa intareasca puterea economica data Romaniei de Portul Constanta. Mesajul Administratiei Canalelor Navigabile "Compania Nationala Administratia Canalelor Navigabile SA aniverseaza 31 de ani de navigatie pe una dintre cele mai importante cai navigabile din Europa, Canalul Dunare - Marea Neagra, dupa o munca titanica depusa de angajati, militari si detinuti politici.

acum 51 luni (27 May 2015)

In zorii zilei de 26 mai 1984, o mobilizare fara precedent a avut loc in judetul Constanta. Localnicii au fost luati de la toate institutiile (scoli, primarii, santiere, fabrici, uzine, cooperative) si dusi pe malurile Canalului Dunare-Marea Neagra.

Cale de 60 kilometri, constantenii au fost insiruiti de la Cernavoda pana la Constanta, la distante de cativa metri unul de celalalt. Ceausestii erau plimbati cu viteza de croaziera pentru a savura glorioasa implinire a Epocii de Aur. Cand, in sfarsit, vaporasul fluvial a aparut la orizont, oamenii au fost indemnati sa agite steguletele, pancartele si esarfele tricolore cu care fusesera dotati. au insotit trecerea lui Nicolae Ceausescu, care a facut semn cu mana celor de pe margine. Cei care fusesera desemnati aproape de localitatile lor au fost mai norocosi: au facut drumul inapoi pe jos. Trasat de Stalin

Mana care a trasat ferm Canalul Dunare-Marea Neagra pe harta Romaniei a fost Iosif Visarionovici Stalin. Intr-o intalnire la Moscova, Stalin i-a indicat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej cea mai buna solutie pentru reconstructia tarii: realizarea unui canal care sa taie Dobrogea de la vest la est, intre Dunare si Marea Neagra. Dintr-o miscare, Tatucul a decis soarta intelectualilor Romaniei, floarea societatii interbelice, care au devenit mana de lucru pentru construirea canalului. In fapt, Canalul Dunare-Marea Neagra a fost gandit ca un urias lagar de exterminare a elitelor, care trebuia sa dispara pentru a face loc paturii comuniste aproape analfabete, scolite peste noapte. La munca au fost adusi zeci de mii de muncitori din toata tara, cu calificari diferite, deportati, militari si mai ales detinuti politici. Peste 11 lagare de munca fortata au fost infiintate pe traseul Canalului. Acestea au inghitit intelectuali de marca ai Romaniei, patrioti care s-au impotrivit comunismului si in general pe orice roman care era socotit "dusman de clasa" sau "dusman al poporului"... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro