Cum isi bate scoala joc de copiii nostri. "Sa ne mai miram ca suntem pe ultimele locuri la testele PISA?"
Si atunci, care este logica pentru care autorii de programe si manuale aduc la clasa a V-a probleme si exercitii care-i gonesc, pur si simplu, pe elevi, de matematica? La fel de dificile sunt si sumele de progresii geometrice, pentru ca presupun calcule cu multimi de numere care au sute de elemente. Veti constata ca manualul de biologie de clasa a V-a incepe cu ceea ce se preda acum in clasa a VIII-a dupa vechea programa, diferenta fiind ca elevii de clasa a V-a nu au nici una din cunostintele pe care le-au dobandit timp de 3 ani elevii care sunt acum in clasa a VIII-a!
>
Articolul anterior aici
Elevi talentati la matematica, olimpici, care ar putea eventual intelege si rezolva aceste exercitii sunt foarte putini. Si atunci, care este logica pentru care autorii de programe si manuale aduc la clasa a V-a probleme si exercitii care-i gonesc, pur si simplu, pe elevi, de matematica? Ce vor sa demonstreze autorii de manuale si culegeri cu astfel de exercitii? Cat sunt ei de pregatiti? Acum se intampla exact invers: speriati de dificultatea exercitiilor si cerintelor din programa si manuale, copiii fug de matematica, nu invata nici ce ar putea sa invete in mod normal, cu programe si manuale normale.
Si mai este ceva foarte grav. Filtrele de la nivelul scolilor nu functioneaza. Avem sefi de catedra, directori, Consilii de administratie, inspectori, Comitete de parinti, care in loc sa regleze ce este prea mult in programe si manuale, ignora aceste erori si exagerari. Sa acceptam ca exercitiile grele si foarte grele se adreseaza elevilor foarte talentati la matematica. Dar atunci, de ce le gasim in caietele unor elevi obisnuiti?
Prima intrebare: ce cauta progresiile aritmetice si geometrice in clasa a V-a? In clasa a V-a progresiile aritmetice se numesc sume Gauss, iar rezolvarea lor este extrem de dificila, in lipsa formulelor specifice. Am vazut profesori care scriu S=2020+2015+...+15+10+5, apoi aduna cele doua sume, 2S=2025+2025+...+2025
Si acum problema: de cate ori apare 2025 in 2S?
Unii profesori afla numarul termenilor progresiei astfel: (2020-5):5+1, dar fara logica si explicatii. Copiii de clasa a V-a trebuie sa memoreze, pur si simplu, mecanismul.
Sunt profesori care "anunta", pur si simplu formula sumei progresiei aritmetice, S=(a1+an)*n/2 si rezolva problema. Sunt aceste rationamente accesibile unor elevi de clasa V-a?
La fel de dificile sunt si sumele de progresii geometrice, pentru ca presupun calcule cu multimi de numere care au sute de el... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro