Cum au ajuns directorii aeroporturilor din Romania sa castige mult mai mult decat colegii din Europa sau SUA. "Nu se mai fura cu camionul, ci cu indicatorii"

Cum au ajuns directorii aeroporturilor din Romania sa castige mult mai mult decat colegii din Europa sau SUA.

> La fel cum, in acelasi fel, tot in curand, un baraj de la Hidroelectrica va plesni, o sina a CFR-ului se va rupe chiar cand va trece trenul pe acolo, iar un oras intreg va ramane in intuneric pentru ca si la Transelectrica bonusurile se calculeaza in functie de cifra de afaceri si de profit. Studiul PayWell Romania 2014 arata tendinta de scadere a tuturor tipurilor de beneficii extra salariale in ultimii ani - beneficii sociale (tichete de masa, transport), beneficii de asigurari (asigurare de viata, medicala, scheme de pensii private), beneficiile de statut (masina de serviciu, telefon), sau beneficii legate de stilul de viata al angajatilor (activitati sportive si recreative, asistenta pentru copii angajatilor). Sunt posibile (intalnite in practica, desi rar), de asemenea: Sa existe mai multe bonusuri de performanta, fiecare cu limita lui, cu setul lui de indicatori de performanta si cu ciclicitatea aferenta modului lor de calcul: bonus trimestrial, bazat pe indicatori calculati trimestrial, bonus semestrial, bazat pe indicatori calculati semestrial, bonus de proiect, legat de incheierea in anumiti parametri de succes a unui proiect etc. "Perioadele de gratie" (o practica intalnita in firmele private): deoarece se considera ca noul CEO are nevoie de un anumit timp sa analizeze businessul, sa-si formuleze viziunea, strategia si modul de operare si, de asemenea, ca primele sale masuri sa-si produca efectul, pentru primele luni de activitate bonusul de performanta se poate calcula in mod diferit fata schema definitiva gasita si adoptata ulterior, si care poate sa intre in vigoare dupa primele 3-6 luni, de pilda. In cazul compararii cu entitati similare (vezi nota de mai sus) din tara si din strainatate, consideram ca urmatorii indicatori trebuie luati in considerare pentru a da o imagine mai completa asupra modelului de recompensare si de bonusare folosit in institutiile analizate si pentru a putea decide daca aceste comparatii pot sa fie justificate sau nu: Cifra de afaceri (CA) Veniturile anuale totale brute ale CEO, care includ salariul, beneficiile extrasalariale (inclusiv schemele de pensii), precum si bonusurile de performanta. Din analiza datelor de mai sus putem trage urmatoarele concluzii referitoare la practicile din aceste tari occidentale: Exista o corelatie intre veniturile CEO si cifra de afaceri totala a companiei: pe o plaja mare de cifre de afaceri (dispersie de 1/6), dispersia EPM - CEO este de 1/2.6, iar daca eliminam Austria din calcule, care face nota discordanta flagranta fata de celelalte patru, dispersia este de 1/1.9, ceea ce inseamna ca aceasta corelatie exista, este vizibila, desi nu foarte puternica.

acum 18 luni (9 Feb 2018)

>

La fel cum, in acelasi fel, tot in curand, un baraj de la Hidroelectrica va plesni, o sina a CFR-ului se va rupe chiar cand va trece trenul pe acolo, iar un oras intreg va ramane in intuneric pentru ca si la Transelectrica bonusurile se calculeaza in functie de cifra de afaceri si de profit.

Pentru ca da, de cand cu Legea 109, cea cu managementul "profesionist" la companiile de stat, acolo nu se mai fura cu camionul, ci cu indicatorii de performanta. Insa nici nu ai nevoie de mai mult, pentru ca intr-un astfel de mandat, chiar si neterminat, poti lua atatea sute de mii de euro, sau chiar milioane, incat nici nu-ti mai pasa ca mai raman si pentru altii.

Toti politicienii au stiut asta dintotdeauna, toti prim-ministrii, ministrii si toti oficialii din ministere si de pe oriunde au stiut ca nu legi salariile si bonusurile de cinci indicatori. Toti au primit informatia si de la mine, si in scris, si in nescris, in caz ca ar mai fi avut nevoie de inca a mie una explicatie pentru a intelege un lucru elementar.

Ca vorbim acum despre aeroporturi si aviatie, iata, mai jos, extrase din unul dintre rapoartele primite de toti acesti ministri, mandri sa vada si negru pe alb ca in Romania castigi mai multi bani la stat decat directorii marilor aeroporturi din Europa si America...

Raport: Un model de calcul al componentei variabile a indemnizatiei Directorului General si a administratorilor companiei - EXTRASE

George Butunoiu, octombrie 2014

(***) Sistemul de referinta

Recomandarile Comisiei Europene din zona guvernantei corporative cu privire la regimul si la politicile de remunerare a managementului (extrase) "Componente variabile ale remunerarii" includ componente ale drepturilor salariale ale directorilor care se acorda pe baza unor criterii de performanta; "Plati compensatorii la incetarea contractului" inseamna orice plata efectuata in contextul incetarii premature a contractelor directorilor exec... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro