Cum alegem uleiul potrivit pentru masina. Diferente esentiale intre lubrefiantii minerali si cei sintetici
La aceeasi concluzie au ajuns si cei de la mecanicultau.ro - "Manualul masinii voastre va va spune ce tip de ulei trebuie sa folositi si de cate ori trebuie sa-l schimbati", dar si cei de la 4tuning.ro: "nu conteaza ce alegi, sintetic sau ulei obisnuit, important e sa il schimbi la timp si in functie de cum utilizezi masina".
Inainte sa vedem ce alegere e bine sa o faca soferii haideti sa stabilim ce substante contin uleiurile de motor si care este standardul de clasificare al uleiurilor in Europa. El cuprinde in proportie de 75-85% ulei de baza si in proportie de 25-15% aditivi, ai caror rol e sa imbunatateasca unele caracteristici ale uleiului. Aceste uleiuri se clasifica in 3 categorii: uleiuri de baza minerale, uleiuri de baza sintetice, uleiuri de baza semi-sintetice, adica un amestec de ulei mineral cu ulei sintetic", spun mecanicii blogului autoeconom.ro, consultati de redactorul "Adevarul". Uleiurile sunt incadrate in 11 clase, incepand de la temperaturi scazute (-35 ?C) si pana la temperatura maxima de functionare a motorului termic (+100 ?C). Uleiurile monograde sunt: de iarna - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W - si de vara - 20, 30, 40, 50, 60", explica Tudor Cioltea, de la blogul citat.
De regula, specialistii recomanda ca in acele regiuni cu variatii mari de temperatura iarna-vara sa se foloseasca uleiurile multigrad.
Ca explicatiile sa fie si mai clare, cei de la autoeconom.ro au facut o infografie pentru "Adevarul":
Sintetic versus mineral
Uleiurile sintetice sunt rezultatul unor procedee chimice controlate. "Uleiurile sintetice ofera in plus fata de uleiurile minerale: o vascozitate mai mica la temperaturi scazute - adica motorul porneste mai usor la temperaturi scazute -, o rezistenta mai buna in ceea ce priveste formarea depunerilor solide si o stabilitate mai buna la oxidare", adauga mecanicii.
Potrivit acestora, in Europa, standardul de clasificare al uleiurilor este dat de Asociatia Constructorilor de Automobile. Aceasta imparte masinile in trei categorii: Ax/Bx - pentru motoare diesel sau benzina, Cx - pentru motoare diesel sau benzina dotate cu sisteme de post-tratare a gazelor de evacuare (spre exemplu: filtru particule), Ex - vehicule comerciale.
<... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro