Cum a pierit una dintre cele mai infloritoare afaceri cu cai de rasa din Europa secolului al XIX-lea

Cum a pierit una dintre cele mai infloritoare afaceri cu cai de rasa din Europa secolului al XIX-lea

"Pentru un armasar de trei ani s-a platit cu 180 de monede de aur, ceea ce echivaleaza acum cu un Ferrari sau chiar mai mult" Vasile Benedek, profesor Un moment important in evolutia afacerii cu cai de la Jibou l-a constituit, spune profesorul, anul 1827, cand castiga cea mai importanta cursa de viteza din Ungaria, cu un cal pe nume Alborak, fapt ce a crescut, brusc si foarte mult, pretul cailor din herghelia de la Jibou.

acum 65 luni (24 Jun 2015)

Potrivit istoricului salajean Marin Pop, cercetator stiintific in cadrul Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau, castelul a fost castelul a fost construit intre anii 1903 si1910, ca dar de nunta pentru baiatul grofului Beldy Kalman, care s-a casatorit cu Palma, fata grofului Wesselenyi Bela. "Wesselenyi a pus la dispozitie cinci hectare de teren, iar Beldy s-a ocupat de constructia castelului", explica istoricul.

Parintii tinerilor casatoriti s-au ingrijit ca acestia sa aiba in apropierea castelului si locuri de agrement, asa ca in jurul cladirilor a fost amenajat un parc frumos, care mai exista, in parte, si astazi, dar si un teren de tenis, o raritate la acea vreme.

Cea mai mare herghelie din Transilvania era la Jibou

Misterul amenajarii unui hipodrom la Jibou ne-a fost dezlegat de profesorul de istorie Vasile Benedek, care lucreaza la o teza de doctorat ce-l are in prim-plan pe nobilul maghiar Wesselenyi Miklos, bunicul Palmei, proprietara castelului. Potrivit profesorului, familia Wesselenyi dezvoltase, de-a lungul secolelor, o profitabila afacere din cresterea cailor de rasa, ajungand sa detina in secolul al XIX-lea, cea mai mare herghelie din Transilvania si una dintre cele mai mari din Ungaria. Armasarii preferati ai baronului, Cato si Dito, au stat la baza noii herghelii de cai pur sange englezesc de la Jibou", explica Benedek.

"Pentru un armasar de trei ani s-a platit cu 180 de monede de aur, ceea ce echivaleaza acum cu un Ferrari sau chiar mai mult"

Vasile Benedek, profesor

Un moment important in evolutia afacerii cu cai de la Jibou l-a constituit, spune profesorul, anul 1827, cand castiga cea mai importanta cursa de viteza din Ungaria, cu un cal pe nume Alborak, fapt ce a crescut, brusc si foarte mult, pretul cailor din herghelia de la Jibou. Spre exemplu, pentru un armasar de trei ani s-a platit cu 180 de monede de aur... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro