Cum a fost furata si distrusa o fabrica romaneasca de elice navale, cea mai mare din Europa: pana sa fie prins vinovatul s-au prescris faptele

Cum a fost furata si distrusa o fabrica romaneasca de elice navale, cea mai mare din Europa: pana sa fie prins vinovatul s-au prescris faptele

Pretul este de doar 515.691 lei, desi valoarea reala era a pachetului de actiuni era 18,5 milioane de lei, adica de 35 de ori mai mare (socotind la un curs oficial de 2,8 lei pe dolar si la valoarea de 6,6 milioane de dolari a pachetului de 58%). Imagine din vremea cand Elnav producea Elice FOTO Costel Crangan Toate institutiile de stat sesizate in legatura cu frauda de la SIF Moldova au invocat faptul ca tranzactia s-ar fi facut corect, desi pretul platit nu acoperea nici macar valoarea gardului imprejmuitor al fabricii, fara a mai pune la socoteala cladirile industriale, utilajele existente, sutele de matrite de elice, o arhiva de desene industriale vasta si, nu in ultimul rand, un teren de 11,6 hectare in intravilanul orasului Galati, cu deschidere la drum european si cu legatura cu calea ferata larga, pentru export est. Potrivit rezolutiei nr.179/VIII/1/2011, procurorul de caz Diana Alexandru (actuala sefa a DNA Galati) a retinut detaliile asocierii dintre Mardare si Panaghia, inclusiv intelegerea convenita de ei, ca drepturile financiare "dobandite de asociati nu pot fi folosite numai de una din parti, fara acceptul scris al celeilalte parti", dar si rezolutia din 2007, respectiv faptul ca Parchetul de pe langa Tribunalul Galati a dispus scoaterea de sub urmarire penala a lui Ion Panaghia.

acum 52 luni (13 Jun 2017)

Istoria celei mai mari fabrici de elice navale din Europa, Elnav SA Galati, ascunde, deopotriva, momente extraordinare, dar si fapte ce se inscriu (dupa cum constata, chiar daca tardiv, procurorii), in aria penalului.

Infiintata in anul 1974, sub numele de "Intreprinderea Navala de Elice si Turnare Otel si Fonta" (INETOF), fabrica avea scopul de a asigura industriei navale romanesti componente produse in tara. Asta, din dorinta puterii comuniste de a se elimina importurile de elice de mari dimensiuni (pe atunci, tehnologia de productie o detineau doar statele capitaliste, mai exact SUA, Japonia, Olanda, Norvegia, Suedia si Germania de care santierele navale romanesti depindeau). In 1978 a fost produsa prima elice la INETOF, in urma unor investitii considerabile (aproape o jumatate de miliard de dolari) in tehnologie japoneza de ultima ora la acea vreme, inclusiv o masina cu comanda program pe modele tridimensionale. 520/15.02.1991 - a transformat-o in societate pe actiuni, sub denumirea Elnav, pachetul majoritar de actiuni (58%) ajungand SIF Moldova, fond de investitii controlat de statul roman si de diversi mici actionari.

In 2004, pe fondul unui regres important al activitatii, APAPS renunta la pachetul de actiuni, acesta ajungand in posesia firmelor Nicorex SRL si Total Service SRL, controlate in sociere in participatiune de Gheorghe Mardare si Ion Panaghia. Ion Panaghia vinde, fara acordul asociatului lui, actiunile catre Metal Grup Industrie, grup de firme detinut de Corneliu Mangalea.

Ambele tranzactii au provocat insa un lung sir de anchete penale si de procese, de-a lungul carora dreptatea s-a mutat cand de o parte, cand de alta, insa nici acum, la 11 ani distanta, lucrurile nu au fost clarificate pe deplin. Cum s-a diminuat de 35 de ori valoarea activelor

Potrivit expertizelor intocmite in anul 2005 de catre Romcontrol SA Bucuresti (cel mai credibil evaluator din pi... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro