Culisele unei tragedii din Marea Neagra: o rascoala de pe crucisatorul Kneaz Potemkin a dus la moartea ofiterilor si a comandantului

Culisele unei tragedii din Marea Neagra: o rascoala de pe crucisatorul Kneaz Potemkin a dus la moartea ofiterilor si a comandantului

Turistii si localnicii, speriati Ajunsi in Portul Constanta, revolutionarii de pe cuirasat au cerut provizii, insa nu s-a luat nicio dcizie pana la instiintarea Ministerului de Razboi, Intre timp, aflam din cartea "Amintiri despre o flota pierduta" semnata de Corina Apostoleanu si Constantin Cumpana, sosirea cuirasatului nelinistise lumea incat multi, temandu-se de un deznodamant fatal, ramasera toata noaptea pe bulevard, pandind toate luminile ce se schimbau la bordul bastimentului rus, asteptand dintr-un moment in altul bombardarea orasului. Peste 50 de ani, intr-o Romanie devenita Republica Populara, povestea "potemkinistilor" era un episod care putea fi "eroizat" de o propaganda aflata in cautarea de modele si de surse de legitimare. Treizeci si patru de fosti marinari de pe "Potemkin" mai traiau in Romania la cincizeci de ani de la atat de celebra revolta.

acum 47 luni (16 Jun 2016)

Vasul, sub pavilion rusesc, comandat de Evghenie Golikov, era unul din cele mai puternice nave ale flotei rusesti de razboi. Unele surse vorbesc de faptul ca echipajul primea mancare din carne stricata, iar altii vorbesc de nemultumirea marinarilor cauzata de infrangerile succesive ale flotei rusesti in razboiul cu Japonia. Intr-o dimineata de vara, comandantul Teodorescu Mihail, de pe canoniera Grivita, a telegrafiat din Sulina Diviziei de mare spunand ca un bastiment de razboi cu trei cosuri si doi arbori "face apa" la gura Sulinei si ca a luat directia spre sud. Cum au fost ucisi ofiterii si comandantul Dupa aceste semnalmente s-a putut deduce ca era vorba de cuirasatul rus Kneaz Potemkin Tavriceski, la bordul caruia se produsese o rascoala, dupa cum spuneau telegramele. Capitanul portului a cerut sa vorbeasca cu comandantul, insa i s-a raspuns ca nu e niciun comandant, nici ofiteri si ca nava e comandata de un comitet, condus de Matusenko. Un ofiter si secundul au fost asasinati de seful de echipaj, iar comandantul si opt ofiteri au avut aceeasi soarta. Constantin Ciuchi, "Istoria marinei romane in curs de 18 secole, de la dela Imparatul Traian pana in al 40-lea an de domnie a Regelui Carol I". Turistii si localnicii, speriati Ajunsi in Portul Constanta, revolutionarii de pe cuirasat au cerut provizii, insa nu s-a luat nicio dcizie pana la instiintarea Ministerului de Razboi, Intre timp, aflam din cartea "Amintiri despre o flota pierduta" semnata de Corina Apostoleanu si Constantin Cumpana, sosirea cuirasatului nelinistise lumea incat multi, temandu-se de un deznodamant fatal, ramasera toata noaptea pe bulevard, pandind toate luminile ce se schimbau la bordul bastimentului rus, asteptand dintr-un moment in altul bombardarea orasului. A doua zi de dimineata, comandantul Portului Constanta l-a anuntat pe Matusenko ca nu va primi niciun fel de provizie. "La auzul acestei vesti, devine rosu de manie, strangand pumnul de necaz, insultand pe consulul rus ce se gasea a... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro