CRONICA FILM Relativitatea pentru tonti sau Fratii Nolan ne iau de prosti
> Succesul mondial, mai bine zis planetar, al noului film al regizorului Christopher Nolan (44 de ani) reafirma ceea ce stiam deja: londonezul este unul dintre putinii autori de film contemporani care se exprima in cadrele rigide ale filmului comercial, de mare public. De fapt, din punct de vedere stiintific, scenariul contine o serie incredibila de aberatii si enormitati, stupefianta pentru cine a citit si inteles macar manualul de fizica din liceu (fara sa mai vorbim de cei care, la viata lor, au parcurs SF-uri cu adevarat serioase). In astrofizica, "gaura de vierme" nu-i decat o speculatie (intr-adevar, foarte utila si ofertanta pentru autorii de SF), cert este ca, odata plecati de pe Terra, eroii nostri se plimba, intra si ies prin "gauri de vierme" si prin "gauri negre" ca la ei acasa.
>
Succesul mondial, mai bine zis planetar, al noului film al regizorului Christopher Nolan (44 de ani) reafirma ceea ce stiam deja: londonezul este unul dintre putinii autori de film contemporani care se exprima in cadrele rigide ale filmului comercial, de mare public. De data aceasta, fratii Nolan (Christopher si mai tanarul Jonathan, 38 de ani, colaborator la scenariul mai tuturor filmelor fratelui sau) se iau la tranta cu nimeni altul decat Einstein, folosind conceptele acestuia pentru o poveste, gen "odisee spatiala", care se doreste revolutionara.
De fapt, din punct de vedere stiintific, scenariul contine o serie incredibila de aberatii si enormitati, stupefianta pentru cine a citit si inteles macar manualul de fizica din liceu (fara sa mai vorbim de cei care, la viata lor, au parcurs SF-uri cu adevarat serioase). Dar, desigur, daca filmul ar fi fost acurat stiintific, nu ar mai fi fost niciun fel de poveste de spus. Daca e sa fim rai pana la capat, am putea spune ca cei doi nu fac decat sa preia puerilitatea si infantilismul din asa-zisa "trilogie a Cavalerului Negru" si sa le transfere intr-un film cu tematica si problematica serioase, tratate insa complet simplist.
Casa, amara casa
"Interstellar" reia cliseul stravechiului vis al omenirii de a parasi planeta natala si de a hoinari printre astre, numai ca de data aceasta nevoia e cea care ne impinge spre migratie. - fratii Nolan evita aceasta intrebare esentiala, ca si altele la fel de importante).
Dupa o perioada de haos social, omenirea se reintoarce la agricultura si, cel putin formal, intoarce spatele tehnologiei prea avansate. Populatia de fermieri si agricultori beneficiaza in continuare de internet, drone, masini agricole cu procesor teleghidate etc., ca si cand acestea ar fi de la sine intelese si nimic nu s-ar fi intamplat. Scopul: sa gaseasca o cale de a ne evacua definitiv de pe Pamant, specialistii fiind constienti ca, intr-un interval de o generatie, ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro