CRONICA "Fidelio" inedit la Opera Nationala Bucuresti

CRONICA

> Vick s-a implicat mult mai profund in lectura, favorizat si de faptul ca opusul beethovenian cuprinde o insemnata masa de dialoguri, de replici vorbite, de cele mai multe ori expozeuri simpliste neacompaniate, datorate libretistilor Joseph Sonnleithner, Stephan von Breuning si Georg Friedrich Treitschke, inspirati de Jean-Nicolas Bouilly. Produsul este de maxima teatralitate si imixtiunea lui Vick in "Fidelio" duce la un puternic spectacol de teatru muzical, cu efect covarsitor, desavarsind in acvaforte telul beethovenian de aspiratie catre libertate, lecturat in zbuciumatul context contemporan si, de ce sa n-o spun, prin utilizarea figuratiei speciale actoricesti, eliminand zicerile false de text vorbit pe care cantaretii de opera le mai practica des. La final, cu toata nota apreciativa generala pe care o acord noului "Fidelio", nu pot sa nu remarc, din nou, ca dupa falanga de regizori straini care au semnat productii in ultimii ani, ar fi cazul ca prima scena lirica nationala sa reflecteze si la marile valori romanesti care s-au remarcat in lume in domeniul montarilor de opera sau la cei care vor sa se apropie de ele venind din teatru sau, de ce nu, si din film, unde suntem atat de performanti.

acum 89 luni (8 Jul 2016)

>

Vick s-a implicat mult mai profund in lectura, favorizat si de faptul ca opusul beethovenian cuprinde o insemnata masa de dialoguri, de replici vorbite, de cele mai multe ori expozeuri simpliste neacompaniate, datorate libretistilor Joseph Sonnleithner, Stephan von Breuning si Georg Friedrich Treitschke, inspirati de Jean-Nicolas Bouilly. La sosirea publicului, usile monumentale de la intrarea Operei sunt ferecate cu lanturi grele, ce leaga detinuti cu gura simbolic astupata. Un banner urias strajuieste coloanele exterioare, RESPECT, lozinca de larga conotatie in aceste zile, de la toleranta multirasiala la lupta contra violentei de orice fel.

In sala, scena, deschisa, este dominata pe fundal de cuvantul SPERANTA, iar pe bannere laterale sta scris mobilizator, ACUM, TREZESTE-TE, CURAJ...

Vick a plasat actiunea in contemporan, in ultimii 40-45 de ani, judecand dupa cele sapte masini automate de spalat de pe platoul aproape gol (scenografie, Samal Blak). O imensa stiva de rufe murdare domina scena in primul act, este rascolita, ravasita de un soi de homeless, spalata la masini de Marzelline.

In actul secund, INTUNERICUL (banner) inchisorii de stat domina, spectatorii gasesc pe scaune cagule negre, indemnati fiind sa si le puna: "Daca esti pregatit pentru intuneric, alatura-te noua", se striga printre randuri. Nu-mi dau seama cati au facut-o si nu sunt convins de efect.

O rochie alba de mireasa sta suspendata in inalturi, simbol al deznodamantului fericit care plutea in eter. Faptul ca ea coboara in ultima scena si este imbracata de Leonora pare o tratare naiva din partea regizorului, uitand chiar ca eroii principali erau casatoriti.

Act de curaj

Revin la textul vorbit. Un act de curaj din partea regizorului, ale carui interventii in text socheza si declanseaza dispute.

Rostirile vin ca din partea unor "raisonneur-i", intrupati de actori colaboratori, 28 la numar, care impanzesc s... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro