Cristian Diaconescu, dupa Summitul NATO: Asistam la nevoia de a spori garantiile practice privind securitatea Romaniei

Cristian Diaconescu, dupa Summitul NATO: Asistam la nevoia de a spori garantiile practice privind securitatea Romaniei

Pornind de la aceasta concluzie si daca incercam sa deschidem ochii ceva mai larg pentru a vedea dincolo de ceea ce se clameaza ca fiind politica de interes national pe malurile Dambovitei, vom intelege ca Federatia Rusa va folosi orice mijloace de contracarare a acestor decizii. Dar in conditiile in care vulnerabilitatile de tot felul bantuie in politica romaneasca este imposibil sa nu ne gandim ca astfel de slabiciuni pot fi folosite in impiedicarea exploatarii suverane de catre Romania a resurselor din platoul continental al Marii Negre, aflat la o aruncatura de bat de Peninsula Crimeea sau in promovarea in plina campanie electorala a autodeterminarii pe criterii etnice.

acum 101 luni (7 Sep 2014)

Dintr-o anume perspectiva, se poate intelege ca interventiile in Crimeea si estul Ucrainei s-au realizat pentru ca Rusia considera Vestul ca fiind vulnerabil si dependent de relatia capital-energie.

Nu exista oficial sau analist de la Moscova care sa nu creada ca Occidentul nu are taria sa mentina regimul de sanctiuni mai mult de sase luni , bazandu-se pe aprecierea ca puterile europene si transatlantice sunt in egala masura cinice, divizate, dar si slabe.

Orice teoretician al razboiului de guerila stie ca o solutie de succes in lupta cu un stat este confruntarea "in propriile conditii" - operatiuni desfasurate prin terti, incurajarea destabilizarilor locale, orice actiuni fata de care sa se poata realiza cel putin o negare plauzibila din partea adevaratului initiator.

Nu vom vedea modelul ucrainean multiplicat in Romania, dar vom fi confruntati cu escaladarea activitatii de culegere de informatii, sprijin pentru miscarile politice ostile UE si NATO, sustinerea fracturilor nationaliste, penetrarea industriei strategice, a zonelor de decizie politica sau de influenta mediatica. Evident ca aceste decizii au drept scop completarea capacitatilor de descurajare si reactie, proportionale cu nivelul de amenintare, generat de criza ucraineana, mai ales asupra statelor din regiunea tarii noastre.

Planurile de contingenta privind Romania si Bulgaria (pe care le-as dori explicate, corect, publicului larg inclusiv de cei care comenteaza deciziile NATO) erau pana astazi decise de Alianta numai in favoarea Poloniei, Tarilor Baltice si Turciei.

Comandamentul Aliat in Romania, sporirea considerabila a prezentei militare la Marea Neagra, cresterea efectivelor NATO in Romania, asigurarea interoperabilitatii cu fortele armate ale Republicii Moldova sunt, in mod clar, masuri generate de o stare de fapt si anume ridicarea nivelului de amenintare in proximitatea tarii noastre. Nu asistam la simple exercitii de "flexare a mus... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro