Copel Moscu, regizor, despre filmele documentare din comunism: "Nu aveam voie sa filmam praful de pe strada, oamenii tristi, tricourile imprimate"

Copel Moscu, regizor, despre filmele documentare din comunism:

De atunci, pe peliculele profesorului de la UNATC s-au adunat zeci de documentare, premiate si in strainatate. Copel Moscu, care este, in prezent, directorul a doua festivaluri internationale de film (Festivalul de film experimental Bieff si Festivalul de film Cinepolica) povesteste despre care era atmosfera in timpul filmarilor, despre rigorile cenzorilor si cum reuseau regizorii sa insereze diverse "soparlite" in filme. Reface, de asemenea, in amintiri piperate si hazlii, viata sa inaintea platourilor de filmare, pe care incepe sa o descrie promitator: "Nu imi place sa dau interviuri pentru ca niciodata nu mi-am putut stapani gandurile parsive". Tatal lui desena afisele de 23 August Peste 50 de filme create Numele: Copel Moscu Data si locul nasterii: 13 septembrie 1953, Bucuresti Studiile si cariera: - A absolvit Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. - A creat peste 50 de filme de scurt si lungmetraj, in calitate de regizor si scenarist, pentru care a obtinut peste 25 de premii nationale si internationale. Ma uitam curios si cu o oarecare incantare la afisele de 23 august si de 1 mai pentru ca erau create de el impreuna cu niste graficieni. Partea cea mai cumplita a acestei vizionari era ca, atunci cand era vreo scena interesanta de o cruzime sau de un erotism cat de cat nepermise unui minor - aveam totusi 5-6 ani -, mi se puneau in dreptul ochilor obloanele formate din mainile aspre ale bunicii. "Nu stiam ca exista facultatea de regie de film" Copel Moscu spune ca a invatat ABC-ul realizarii unui film in liceu, la un club de amatori Foto Adevarul Ce visati sa deveniti in copilarie? Alexandru Lazar, un actor cu o cultura monumentala, mi-a deschis ochii si mi-a spus ca, daca tot sunt asa pasionat, exista o facultate de regie de film la care as putea foarte bine sa acced. Baietii destepti de la cenzura Pe terenul de filmare, alaturi de operatorul Otto Urbinski (in mijloc) Ce imagini se scoteau la montaj de comisia de cenzura? De obicei, veneau de la cenzura doi oameni care-ti analizau filmul si iti dadeau verdictul: unul se uita foarte atent la imagine si celalalt inchidea ochii. Pleca mereu singur la filmare sa insoteasca familia prezidentiala, fiind unul din putinii acceptati de catre partid si de Securitate, si avea dupa el o gramada de reflectoare, de valize cu pelicule si aparate de inregistrat sunetul. Dar am suplinit-o cu orele cu studentii la facultate si cu tonele de filme pe care am reusit sa le vad, cu festivalurile de filme pe care le organizez (n.r - e directorul Festivalulul de Film Experimental din Romania BIEFF si al Festivalului International de Film Cinepolitica).

acum 51 luni (27 Aug 2016)

Copel Moscu a devenit cunoscut in grupul documentaristilor din anii '80 cand a debutat cu un scurtmetraj produs de "Sahia Film", intitulat "Seralistii". Nu are faima lui "Mihai Viteazul" regizat de Sergiu Nicolaescu, asadar sinopsisul: filmul prezinta, fara efecte artificiale, povestea catorva tineri din Maramures, care ziua munceau in mina, spargand normele in subteranele neferoase, iar seara mergeau la ore, la seral, sa poata absolvi liceul. O singura nazuinta ii ardea, aceea de a merge la mare, pe care n-o vazusera niciodata. E o imagine extraordinara din finalul filmului cu unul dintre sahonovisti care, desi infasurat in cojoc, pe un vant puternic si o ploaie marunta, isi pune triumfal ochelarii de soare. Un film totusi de propaganda comunista, spune Copel Moscu, dar "facut creativ", amintind totusi menirea studio-ului Sahia, infiintat in 1950 ca sa ridice in slavi realizarile socialismului. De atunci, pe peliculele profesorului de la UNATC s-au adunat zeci de documentare, premiate si in strainatate. Copel Moscu, care este, in prezent, directorul a doua festivaluri internationale de film (Festivalul de film experimental Bieff si Festivalul de film Cinepolica) povesteste despre care era atmosfera in timpul filmarilor, despre rigorile cenzorilor si cum reuseau regizorii sa insereze diverse "soparlite" in filme. Reface, de asemenea, in amintiri piperate si hazlii, viata sa inaintea platourilor de filmare, pe care incepe sa o descrie promitator: "Nu imi place sa dau interviuri pentru ca niciodata nu mi-am putut stapani gandurile parsive". Copel Moscu: Locuiam, imprena cu bunicii mamei si parintii mei, intr-o casa uriasa, cu opt camere, pe Strada Mare din Piatra Neamt, care era strada comerciala a orasului.

Auzisem de la parintii mei de un fenomen care se numeste "antisemitism", dar eu nu l-am simtit niciodata. Daca aveam inamici, ii puneam la punct, iar pe prieteni ii cultivam, dar n-am simtit ca lucrurile astea ar avea legatura cu cultura mea ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro