Confucius, maestrul gandirii chineze. Ce lectii invatam de la el

Confucius, maestrul gandirii chineze. Ce lectii invatam de la el

Maestrul nu ne-a lasat opere scrise, dar ideile, comentariile, interpretarile aduse lucrarilor care constituiau patrimoniul vechii culturi chineze au fost adunate de discipolii sai in 20 de carti. Incercarea de a-l intelege pe Confucius este ingreunata atat de absenta unor documente proprii, cat si de aglomerarea de legende si traditii in jurul personalitatii sale, unele exaltante, altele denigratoare. Este posibil sa fi avut ascendenta aristocratica, dar conform izvoarelor nu a dus o viata indestulata, dimpotriva, ceea ce l-a facut sa empatizeze cu oamenii de rand si sa-i desconsiere pe nobilii neinteresati decat de mentinerea puterii, care era in esenta de sorginte militara.

acum 47 luni (21 May 2017)

Maestrul nu ne-a lasat opere scrise, dar ideile, comentariile, interpretarile aduse lucrarilor care constituiau patrimoniul vechii culturi chineze au fost adunate de discipolii sai in 20 de carti. Incercarea de a-l intelege pe Confucius este ingreunata atat de absenta unor documente proprii, cat si de aglomerarea de legende si traditii in jurul personalitatii sale, unele exaltante, altele denigratoare. Este posibil sa fi avut ascendenta aristocratica, dar conform izvoarelor nu a dus o viata indestulata, dimpotriva, ceea ce l-a facut sa empatizeze cu oamenii de rand si sa-i desconsiere pe nobilii neinteresati decat de mentinerea puterii, care era in esenta de sorginte militara. Credea ca sunt vremuri in care oamenii morali trebuie sa intre in actiune, pentru a nu fi inrobiti, dar folosindu-se nu atat de forta, cat de simtul si puterea dreptatii. Practic, considera ca o armata nu poate lupta suficient de bine daca soldatii nu cred in justetea cauzei sale. In plus, afirma adesea ca originea nu conteaza atat de mult ca atitudinea si comportamentul, astfel ca oricine putea aspira sa devina un chiin tzu (gentilom). Confucius ii invata pe discipolii sai ca trebuie sa joace un rol dinamic in guvernarea statului, nu sa se rezume la a fi pur si simplu instrumente ale conducatorului. Daca liderii sunt atat de preocupati de sacrificiile pentru stramosi, de ce nu directioneaza interesul si asupra poporului? Fiecare ar trebui privit ca un oaspete important, iar oficialii ar trebui sa se poarte fata de popor ca si cum ar savarsi un sacrificiu maret. Omul este in esenta o fiinta sociala, modelat de societate, dar aceasta la randul sau este determinata de comportamentul fiecarui individ in parte. In al doilea rand, acestia doresc fericirea, care de multe ori ramane doar la stadiul de deziderat. Daca fericirea este binele si omul este o fiinta sociala, inseamna ca daca fiecare s-ar gandi la bunastarea intregului, sunt mai multe sanse sa se atinga o stare generala de bine. Citeste mai... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro