Colinda, cea mai solemna manifestare a traditiei romanesti. Semnificatiile ascunse ale cantecelor stravechi
Datinile de Craciun au origini similare, desi s emanifesta diferit de la o zona la alta a tarii Specialistii spun ca unele vestesc Nasterea Mantuitorului, altele insa amintesc de ritualurile arhaice din preajma solstitiului de iarna. In zonele in care inca se pastreaza traditia -Mostistea, Lupsanu, Radu Voda, Plevna si Galatui- colindele de dinainte de Craciun, atat cele de fereastra, cat si Plugul, sunt insotite de ,, mosul de turca''. Aceasta este confectionata dintr-un cadru de lemn cu un cioc ca de barza, avand prinsa o sforicica la partea de jos ce o face sa scoata un zgomot exact ca berzele", spun specialistii in etnografie si folclor de la Muzeul Dunarii de Jos.
Datinile de Craciun au origini similare, desi s emanifesta diferit de la o zona la alta a tarii Specialistii spun ca unele vestesc Nasterea Mantuitorului, altele insa amintesc de ritualurile arhaice din preajma solstitiului de iarna. Indiferent de natura lor, toata lumea asteapta cu bucurie in suflet sa-i primeasca pe colindatori si sa le ofere daruri.
"Este unanim recunoscuta si alaturi de aceasta impunatoare manifestare umana asistam la ceea ce se numeste din punct de vedere etnologic sincretismul lumii precrestine cu lumea crestina, in care o serie de simboluri stravechi se regasesc. De pilda, simbolul luminii care aminteste deopotriva despre ritualurile soarelui, dar si de lumina care a condus magii in locul unde se nastea Iisus. De aici glorificare luminii si a stelei, de aici toata aceasta preumblare a colindei in timpul noptii, in Ajun, si pentru ca ziua liturgica incepe prin slujbele de la miezul noptii, care anunta lumina ce se naste.
Lumina inseamna, de fapt, in toate simbolismele traditionale si crestine si precrestine, sansa renasterii. In fiecare an, avem sansa, odata cu moarte aparenta a naturii si dorinta ca ea sa renasca, de a ne remodela si noi fiintele din punct de vedere moral, spiritual", a explicat Doina Isfanoni, cercetator etnolog.
Traditie precrestina
"Este cea mai solemna, cea mai importanta forma de realizare a sentimentului de sarbatoare si de marcare a Craciunului, el desfasurandu-se pe toate cele trei zile ale Craciunului. Toate actele acestea de menire a belsugului, de exorcizare a spatiului erau facute efectiv numai de barbati. In Transilvania mai era obiceiul sa mai si joace dupa ce colindau, dar in rest femeile nu erau admise in ceata de colindatori. Tipurile de colindat sunt extrem de variate.
Cele mai fastuoasePastrate de sute de ani si transmise din generatie in generatie, cele mai fastuoase si raspandite colinde din ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro