Cine au fost "ceangaii" si cum au ajuns pana in Moldova. Au fost recunoscuti oficial in Tarile Romane prin Constitutia din 1866

Cine au fost

"In anul 1781 cand, un preot secui pe nume Zold Peter, refugiat in Moldova in urma evenimentelor de la Madefalva din 17642 (cunoscutul Siculicidium), foloseste relativ la catolicii din spatiul moldav sintagma facand in acest fel o inovatie lingvistica prin alaturarea a doi termeni: (folosit in Transilvania) si (folosit la adresa catolicilor din Moldova, cu sensul de locuitor venit din Tara Ungureasca, cum mai era denumita Transilvania) raportand termenul la o comunitate si creand astfel un fals etnonim", prezinta muzeograful Anton Cosa in lucrarea "Catolicii din Moldova si ". "Putem vorbi astfel de existenta in Transilvania a unui statut de egalitate intre romani si secui, care a favorizat, de altfel, asimilarea primilor, lucru confirmat de documentele ulterioare din secolele XIV-XVI, din care nu mai reiese acest statut de egalitate, fapt care ne demonstreaza ca secuizarea era avansata", arata muzeograful Anton Cosa, de la Bacau. Din punctul nostru de vedere, nu putem vorbi in ceea ce-i priveste pe locuitorii catolici din Moldova, de un grup etnic distinct, de o comunitate etnica aparte, ci de un grup religios, de o comunitate religioasa, care, avand o origine etnica eterogena s-a regasit intr-o forma sociala uniformizata prin ceea ce noi am denumit ", se arata in lucrarea "Catolicii din Moldova si ".

acum 80 luni (24 Jun 2017)

"In anul 1781 cand, un preot secui pe nume Zold Peter, refugiat in Moldova in urma evenimentelor de la Madefalva din 17642 (cunoscutul Siculicidium), foloseste relativ la catolicii din spatiul moldav sintagma facand in acest fel o inovatie lingvistica prin alaturarea a doi termeni: (folosit in Transilvania) si (folosit la adresa catolicilor din Moldova, cu sensul de locuitor venit din Tara Ungureasca, cum mai era denumita Transilvania) raportand termenul la o comunitate si creand astfel un fals etnonim", prezinta muzeograful Anton Cosa in lucrarea "Catolicii din Moldova si ". Printr-o analiza de , am cautat aceasta forma primara a termenului si am gasit-o in maghiarul , cu variantele , , , cu intelesul de , , aratand deci o insusire, o calitate, fiind cu alte cuvinte un nume calitativ. "Putem vorbi astfel de existenta in Transilvania a unui statut de egalitate intre romani si secui, care a favorizat, de altfel, asimilarea primilor, lucru confirmat de documentele ulterioare din secolele XIV-XVI, din care nu mai reiese acest statut de egalitate, fapt care ne demonstreaza ca secuizarea era avansata", arata muzeograful Anton Cosa, de la Bacau. Procesul de secuizare al romanilor din sud-estul Transilvaniei a fost unul firesc, sustine autorul lucrarii, si trecerea la statutul de secui se facea doar "Precizam aici ca acesta a fost unul natural, firesc in conditiile unui spatiu de interferenta pe mai multe planuri. (...) Termenul avea prin urmare si alta acceptiune, nefiind doar un etnonim oarecare, ci aratand si o insusire, o calitate privilegiata, obtinuta in schimbul anumitor servicii, de regula militare ori economice", se mai arata in lucrarea "Catolicii din Moldova si ". O parte dintre secui au emigrat in Moldova Secuii incep sa emigreze in Moldova si Tara Romaneasca, dupa ce pamanturile lor sunt luate de voievodul Transilvaniei si ajung in posesia unor nobili. "Secolul al XV-lea aduce schimbari in structura proprietatii in sud-estul Transilvaniei in sensul improprieta... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro