Cele cinci scenarii prezentate de CE pentru banii Europei. Care sunt implicatiile pentru viitorul constructiei europene

Cele cinci scenarii prezentate de CE pentru banii Europei. Care sunt implicatiile pentru viitorul constructiei europene

> Dar de data asta nu la modul general, caci se ia in considerare inclusiv varianta in care bugetele ar putea contine compartimentari corespunzand principiului "cine vrea, cine poate si este gata sa faca mai multe". Al treilea scenariu pare sa fie unul foarte realist deoarece prevede ca gandire de baza solutia "unele tari doresc sa faca mai mult", trimitere directa la optiunea anuntata deja in Declaratia de la Roma privind posibilitatea ca un grup de tari sa aleaga unul sau mai multe proiecte de de dezvoltare pe care sa poata avansa cu mult mai rapid ca celelalte. Caz in care agricultura si fondurile de coeziune ar primi si de data asta fonduri mai mici, ceva mai mari fiind alocate sectorului "competitivitate" si considerabil mai mari acelorasi doua zone prioritare din scenariul precedent: securitate, aparare si migratie, dar si actiune externa.

acum 36 luni (29 Jun 2017)

>

Dar de data asta nu la modul general, caci se ia in considerare inclusiv varianta in care bugetele ar putea contine compartimentari corespunzand principiului "cine vrea, cine poate si este gata sa faca mai multe". Caz in care tarile din "hard core" ar putea dispune de alocari bugetare speciale per proiecte speciale proprii grupului respectiv de tari, acestea consimtind si la o crestere corespunzatoare a contributiei lor financiare.

Totul se schimba pentru viitor deoarece, din momentul retragerii Marii Britanii din UE in martie 2019, se va produce o "gaura" de 12 miliarde Euro anual care, cumva, trebuie fie umpluta in totalitate prin majorarea contributiilor Statelor Membre ramase, fie compensata prin reduceri semnificative in fondurile care revin diferitelor Directii Generale, fie o modificare posibila a conceptului pe baza caruia se efectueaza gandirea de proiectie financiara pentru viitor. Sigur ca este o chestiune oarecum abstracta, dar asta este numai aparenta lucrurilor deoarece, in definitiv, pe aceste baze si in functie de adoptarea unei anumite formule de arhitectura financiara, se va baza intreg viitorul constructiei europene. Si, daca pe ai nostri guvernanti ii va interesa problema, ar putea -dupa ce se vor linisti cu zbaterile momentului si vor efectua in ministere toate mutatiile necesare si dorite de Partid - ar putea, zic, sa-i preocupe care dintre variante va sustine Romania in functie de interesul sau national.

In cazul primei variante, cea a minimei rezistente, se propune ducerea pe mai departe a agendei actuale, cu o stabilitate generala multumitoare, cu o crestere usoara de buget pentru sectorul "competitie", cu reduceri bugetare in domeniul coeziunii economice, sociale si teritoriale, dar si in acela al agriculturii, cu cresteri de fonduri pentru domeniile securitatii, apararii, migratiei dar si in acela al actiunii externe. Caz in care bugetul va fi considerabil mai mic, cu mai putini bani pentru zona "fonduril... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro