Ce spun teologii despre consumul in post al fructelor de mare si al alimentelor din soia care imita carnea sau branza

Ce spun teologii despre consumul in post al fructelor de mare si al alimentelor din soia care imita carnea sau branza

Cu toate ca, in general, Biserica Ortodoxa se ghideaza dupa reguli precise, atunci cand vine vorba despre departajarea alimentelor de post de cele "de dulce", lucrurile nu sunt tot timpul foarte simple. O carte care te poate duce la pacate Una dintre cele mai cunoscute carti de bucate de post din Romania - ne referim aici la "Mancaruri si dulciuri de post", scoasa de Editura Bizantina in anul 1994, sub semnatura prezbiterei Garoafa Coman - este categorica: fructele de mare se pot consuma in post. Nici soia n-ar fi chiar de post Printre monahii ortodocsi mai conservatori din Romania circula si opinia ca nici "fripturile" sau "branzeturile" din soia, ori alte surogate de acest gen, n-ar fi tocmai de post, caci se incalca pricipiul canonic ca mancarea de post trebuie sa fie simpla, smerita.

acum 47 luni (24 Nov 2016)

Cu toate ca, in general, Biserica Ortodoxa se ghideaza dupa reguli precise, atunci cand vine vorba despre departajarea alimentelor de post de cele "de dulce", lucrurile nu sunt tot timpul foarte simple. De altfel, aceasta controversa este veche de secole, iar solutia care sa multumeasca pe toata lumea este inca departe de a fi gasita.

Bunaoara, nici acum nu este deloc clar daca fructele de mare sunt permise a se consuma in post, sursele ortodoxe fiind, in aceasta chestiune, de o inconsecventa demna de o cauza mai buna. O carte care te poate duce la pacate

Una dintre cele mai cunoscute carti de bucate de post din Romania - ne referim aici la "Mancaruri si dulciuri de post", scoasa de Editura Bizantina in anul 1994, sub semnatura prezbiterei Garoafa Coman - este categorica: fructele de mare se pot consuma in post.

La paginile 127-131 ale amintitei lucrari (care poarta girul arhimandritului Sofian Boghiu de la manastirea ortodoxa Antim) sunt prezentate mai multe retete cu cai de mare, caracatita, sepie si midii, care sunt prezentate ca permise credinciosilor in perioada posturilor.

Desi nu ne dorim sa contestam in vreun fel lucrarea, este evident, insa, ca avem de-a face cu o oarecare confuzie de termeni, dat fiind ca, spre exemplu, calul de mare nici macar nu intra in categoria fructelor de mare (din care fac parte mai multe varietati de moluste) ci, potrivit biologiei, este un peste.

"Nu putem considera calul de mare ca fiind fruct de mare decat daca si rechinul sau balena primesc acelasi statut. Este in mod cat se poate de clar o greseala de categorisire", spune profesorul de biologie Aurelian Paun.

In aceste conditii, este cel putin ciudat sa se recomande (pe o "filiera" strans legata de ortodoxie) consumul de peste in post, fara sa existe un dezlegare in acest scop.

Un exemplu la indemana este Mitropolia... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro