Ce resetare, dupa noiembrie 2015? Cum ar arata alternativa politica - din afara sistemului

Ce resetare, dupa noiembrie 2015? Cum ar arata alternativa politica - din afara sistemului

Dialogul global intre factorii de decizie din mediul public, privat si neguvernamental este marcat de tensiuni, lipsa de incredere si incapacitate de a identifica si pune in aplicare solutii colective. Schimbarea de sistem depinde de implicarea unor noi forte - din afara sistemului -, dar noile forte nu pot aparea si nu pot deveni credibile intr-o societate bolnava de scepticism cronic si manipulata constant prin canalele controlate de actualul sistem. Un asemenea scenariu, oricat de improbabil pare, are sanse mai mari de reusita decat reforma imediata a vechilor partide, putrede la toate nivelurile, dupa ani in care si-au selectat cadrele in functie de loialitate si nu de competenta, integritate sau dorinta demonstrata de a contribui cu ceva la binele comun. Problemele Romaniei sunt de baza: lipsa unei autostrazi care sa lege tara de la est la vest, lipsa sistemelor de canalizare in aproape jumatate din gospodarii, lipsa unei infrastructuri educationale si de sanatate la standarde tehnice adecvate, lipsa investitiilor in cercetare etc.

acum 99 luni (15 Jan 2016)

Ori ne desteptam si ne croim "o alta soarta", facand saltul de care Romania are nevoie, ori renuntam sa ne mai zbatem intre (dez)iluzii. Context In plan extern, climatul de securitate, stabilitate, integrare economica si cooperare multilaterala din ultimele decenii se afla intr-un proces de degradare accelerata. Curentele extremiste erodeaza tot mai multe sisteme democratice, inclusiv in societati care pana de curand serveau drept exemplu de democratii consolidate (Statele Unite, Franta, tarile nordice). Dialogul global intre factorii de decizie din mediul public, privat si neguvernamental este marcat de tensiuni, lipsa de incredere si incapacitate de a identifica si pune in aplicare solutii colective. Romania lipseste des de la masa marilor decizii, iar cand se nimereste acolo este incapabila sa-si apere interesele. In plan intern, deficientele de competenta si integritate ale decidentilor sunt evidente pentru milioane de cetateni. Protestele din 2012 (SMURD), 2013 (Rosia Montana), 2014 (vot in diaspora) si 2015 (Colectiv) au pus degetul pe rana: in randul "elitelor politice" de ieri si de azi (cu putinele exceptii care confirma regula). O astfel de schimbare profunda se poate duce la bun sfarsit numai din pozitii de decizie in arena publica. A devenit clar pentru mai toata lumea ca "asa nu se mai poate", si ca nimic nu se poate schimba fara implicarea unor oameni noi in politica romaneasca. Criza reprezentarii Intr-un recent sondaj IRES, trei sferturi dintre respondenti considera ca administratiei publice romanesti nu-i pasa de nevoile cetatenilor. Legatura dintre cetateni si alesi s-a erodat continuu in ultimii 26 de ani, desi ar fi trebuit sa devina tot mai stransa, ca urmare a maturizarii democratiei romanesti. Calitatea celor pusi de partide pe buletinele de vot a insemnat mereu alegerea celui mai mic rau, ca si consolidarea unei pasivitati cauzate de impresia ca "oricum nu se schimba nimic". Cetatenii se simt inselati de catre cei pe care i-au investit cu ma... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro