Cat de saraca este cu adevarat Moldova. Statistica groazei, dupa 25 de ani de izolare intentionata a regiunii nord-est

Cat de saraca este cu adevarat Moldova. Statistica groazei, dupa 25 de ani de izolare intentionata a regiunii nord-est

Distantele dintre principalele orase ale regiunii si Bacau sunt cele mai mari posibile, iar ocolul pe care l-ar face transportatorii pentru a ajunge, de exemplu, la Viena ar fi de 180-200 de kilometri pe sens, respectiv de 400 de kilometri in total", a precizat Paul Butnariu, presedintele Camerei de Comert Iasi. * Autostrada Moldova - Transilvania este de o importanta capitala in vederea apropierii Republicii Moldova de Europa si un factor determinant in procesul integrarii acesteia in Uniunea Europeana, cerem, impreuna cu celelalte patru milioane de locuitori ai Regiunii, convocarea de urgenta a Comitetului de elaborare si de monitorizare a Master Planului General de Transport in vederea includerii in varianta finala a acestuia, printre proiectele prioritare ale Romaniei, a Autostrazii Moldova - Transilvania ( (Targu-Mures - Ditrau - Targu Neamt - Iasi - Ungheni).

acum 98 luni (6 Dec 2014)

Niciunul dintre guvernele Romaniei postdecembriste n-a prioritizat pentru investitii zona Moldovei, in ciuda faptului ca regiunea reprezinta 20% din suprafata si populatia tarii si se afla intr-un stadiu grav de subdezvoltare.

Un motiv pentru ignorarea cu intentie a nord-estului Romaniei este reprezentat, cred analistii politici locali, de faptul ca, dintre cei 15 prim-ministrii postdecembristi, unul singur provine din Moldova.

Consecintele izolarii sistematice au fost sintetizate intr-un raport prezentat astazi, 5 decembrie, in cadrul unei intalnirii intre parlamentarii de Iasi, reprezentanti ai mediului de afaceri, sefii Primariei Iasi si ai Consiliului Judetean Iasi:

- 3% din investitiile straine in Romania;

- 29% indicele de disparitate al PIB/locuitor fata de media UE;

- 40% drumuri de pamant, 15% drumuri asfaltate, 45% drumuri pietruite in Zona

Metropolitana Iasi - Pol de Dezvoltare.

Proiectul autostrazii Targu Mures - Iasi, considerat vital pentru scoaterea Moldovei din saracie, n-a fost introdus in masterplanul pentru transport revizuit in urma cu cateva zile de catre consultantii angajati de Ministerul Transporturilor, condus de Ioan Rus.

Pe de alta parte, in campanie electorala, ministrul Ioan Rus a vorbit despre necesitatea autostrazii Est - Vest sustinand ca exista resurse pentru realizarea acesteia pana in 2018.

"Master Planul de Transport, in forma actuala, configureaza doua Romanii: 90% din investitii se vor realiza in SV Transilvaniei si Muntenia (infrastructura rutiera, feroviara etc.). Moldova, nord-estul Ardealului si Republica Moldova vor fi condamnate la saracie si izolare pentru inca 20 de ani, perioada in care discrepantele se vor accentua. Mures - Iasi - Chisinau) este inlocuit ca prioritate cu o autostrada Brasov-Bacau finantata de la bugetul de stat, care este greu de... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro