Autostrazi 2015. De ce costa tronsonul Comarnic-Brasov peste 2,5 miliarde de euro si cine va plati acesti bani

Autostrazi 2015. De ce costa tronsonul Comarnic-Brasov peste 2,5 miliarde de euro si cine va plati acesti bani

De cealalta parte, concesionarul va beneficia de trei categorii de venituri, respectiv plati de disponibilitate de la autoritatea publica, venituri din tariful de concesiune achitat de utilizatorii autostrazii (taxa perceputa soferilor), deduse din plata de disponibilitate, si venituri din utilizarea infrastructurii secundare (chirii sau redevente achitate de entitatile care opereaza benzinarii sau alte spatii de servicii). Pentru un vehicul din categoria 2 (vehicul a carui inaltime deasupra primei osii frontale este mai mare de 130 cm) se va plati in functie de numarul de osii cu care este prevazut vehiculul, de exemplu un astfel de vehicul cu 2 osii plateste de doua ori valoarea platita de un autoturism si pana la de 3 ori pentru un astfel de vehicul cu 5 sau mai multe osii", se arata in document.

acum 96 luni (14 Jan 2015)

Statul ar fi platit 2,7 miliarde euro pentru constructia, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov timp de 30 de ani daca ar fi avut banii acum.

Dar adaugand costurile de finantare, suma urca la 8,45 miliarde de euro, in vreme ce soferii vor fi taxati cu 7 lei (tarif indexabil), reiese dintr-un document referitor la proiectul Comarnic-Brasov publicat ieri de Ministerul Transporturilor si CNADNR.

"Valoarea de 2,73 miliarde de euro reprezinta suma totala pe care statul roman ar plati-o pentru constructia (pe o perioada de 4 ani) si pentru operarea si intretinerea autostrazii Comarnic - Brasov (pe o perioada de 26 de ani), sub conditia ca aceasta suma sa fie disponibila azi", se arata in documentul citat.

Potrivit informatiilor cuprinse in document, nivelul platii de disponibilitate (in termeni reali, fara inflatie) este de 325,2 milioane de euro pe an. Pe o perioada de 26 de ani, costul total ar ajunge astfel la 8,45 miliarde de euro. Constructia costa doar 1,6 miliarde de euro

In conditiile in care autostrada va avea o lungime de 53 de kilometri, pretul total pentru constructie, operare si intretinere pe perioada concesiunii este cuprins intre 51,5 milioane de euro pe kilometru in varianta fara credite si 159,5 milioane de euro pe kilometru in varianta care acopera toate costurile de finantare.

Constructia propriu-zisa este estimata la 1,66 miliarde de euro, la care se adauga cheltuieli pentru servicii de inginerie si proiectare de 109,7 milioane de euro si alte costuri (asigurari, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane de euro.

De cealalta parte, concesionarul va beneficia de trei categorii de venituri, respectiv plati de disponibilitate de la autoritatea publica, venituri din tariful de concesiune achitat de utilizatorii autostrazii (taxa perceputa soferilor), deduse din plata de disponibilitate, si venitu... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro