Asii aviatiei romane persecutati crunt de comunisti. Ion Dobran, eroul dat afara din casa si trimis la strung de bolsevici

Asii aviatiei romane persecutati crunt de comunisti. Ion Dobran, eroul dat afara din casa si trimis la strung de bolsevici

Generalul de aviatie Ion Dobran (98 de ani) poarta pe umeri povara unui secol de viata, dar si a unui razboi, pe care l-a dus in aer, la mansa avionului sau. Asa se face ca, la 1 septembrie 1939, in prima zi de razboi, tanarul Ion Dobran intra pe poarta scolii de aviatie de la Cotroceni, pe care a absolvit-o dupa doi ani, iesind cu gradul de sublocotenent. In timpul razboiului, a luptat pe ambele fronturi: de Rasarit si de Vest, si a participat la 340 de misiuni, a doborat 18 avioane inamice si a fost doborat, la randul sau, de trei ori. Barrie Davis si Ion Dobran, dupa 64 de ani FOTO Adevarul Intalnirea fostilor adversari Nu au stiut nimic unul de altul mai bine de o jumatate de veac pana ce americanul a aflat din jurnalul scris de Ion Dobran, care i-a fost si dusman si aliat in acelasi razboi, amanunte privind lupta aeriana din vara anului 1944. In anul 1940 a inceput cursurile de perfectionare la Scoala de Aviatie de Vanatoare din Buzau si apoi Ghimbav, iesind din scoala cu sase brevete: de pilot de vanatoare, de instructor de zbor, de pilot de bimotoare, de inalta acrobatie, de zbor de noapte si de zbor fara vizibilitate. niste aliati de nevoie, tratati de nemti ca niste rude sarace, dar cu toata curtoazia diplomatica, din cauza nevoii care o aveau de Romania ca baza de plecare la atac, ca rezerva de hrana pentru armata si ca rezerva de benzina", scria el in jurnalul sau, publicat de sora sa, Martha, in volumul "Drumul celor putini". Chemati la Bucuresti, li s-a spus ca cei de la Berlin stiau ca disparitia de pe front a Grupului 7 are drept cauza lipsa de avioane si astfel s-a decis incadrarea grupului "in cea mai de elita si traditie unitate de vanatoare germana, Flotila Udet", dupa numele pilotului de vanatoare Ernst Udet, din Primul Razboi Mondial. Spre sfarsitul razboiului, la Wiener Neustadt, in 1945, Comisia Aliata de Control din Germania a cerut sa se faca o demonstratie cu toate tipurile de avioane de fabricatie germana si, pentru ca armata romana era dotata cu avioane germane si pentru ca nemtii sa nu fie chemati la aceasta demonstratie, au cerut ca fiecare tip de avion sa fie reprezentat de cei mai buni piloti familiarizati cu aparatele. Atingea 1.150 de km pe ora, avea 15 minute raza de actiune, consuma teribil de mult kerosen, urca pe verticala 1.000 de metri pe minut si era inarmat cu doua tunuri de 37. Tudor Greceanu, portret in ulei de Cora Marulis Incercarea de evadare In cele din urma, dupa doua luni de ancheta si bataie, Grecean este condamnat la 16 ani de detentie, pe care i-a facut la Jilava, la minele de la Cavnic, la Canalul Dunare-Marea Neagra, la Gherla, la Aiud.

acum 52 luni (17 Jun 2017)

Generalul de aviatie Ion Dobran (98 de ani) poarta pe umeri povara unui secol de viata, dar si a unui razboi, pe care l-a dus in aer, la mansa avionului sau. Este lucid si ofera o lectie de istorie oricui sta sa-l asculte. Glumeste pe seama varstei lui, insa devine grav atunci cand isi aminteste de camarazii de arme pe care i-a inmormantat in pamant strain. Cand era mic, obisnuia sa se joace cu avioane de hartie, pe care si le confectiona singur si astfel a prins aripi visul sau de a zbura. Primul avion l-a vazut pe platoul garnizoanei de la Targu Mures. Am fost un pic dezamagit, pentru ca aparatul era facut din lemn, din panze si din sarme. Cei mai subtirei, la Vanatori Era in primii ani de scoala cand si-a anuntat parintii ca va fi aviator. Dar nu s-a intamplat asa si cand sa ma inscriu la aviatie am avut nevoie de consimtamantul lor. Au semnat, desi se cam dadeau de ceasul mortii", isi aminteste el acea perioada. Asa se face ca, la 1 septembrie 1939, in prima zi de razboi, tanarul Ion Dobran intra pe poarta scolii de aviatie de la Cotroceni, pe care a absolvit-o dupa doi ani, iesind cu gradul de sublocotenent. Toata promotia sa, formata din 113 baieti, a fost repartizata la toate unitatile din tara, iar el, alaturi de alti 13 colegi, la Vanatori. In timpul razboiului, a luptat pe ambele fronturi: de Rasarit si de Vest, si a participat la 340 de misiuni, a doborat 18 avioane inamice si a fost doborat, la randul sau, de trei ori. Nu a fost niciodata ranit, spunand ca a fost aparat de poza mamei sale, pe care o tinea in veston, la piept. Nu se temeau de moarte, fiecare pilot avand credinta ca nu el va fi doborat.

Ion Dobran, la mansa avionului Arhiva personala Lupta cu trei avioane americane Dintre toate bataliile aeriene pe care le-a purtat, nu o va uita niciodata pe cea din 6 iunie 1944, data pe care istoria o consemneaza ca fiind ziua debarcarii trupelor aliate in Normandia. Era o zi frumoasa de vara si linistita. "Avionul de vanatoare trage doar i... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro