ANALIZA "Creierul cumparaturilor" de Craciun. De ce ne place belsugul

ANALIZA

Din cele aproape 90 de milioane de tone de alimente bune de consum care se duc pe apa sambetei in Uniunea Europeana, cinci milioane de tone sunt ale romanilor. "Stim ce se vinde si ce nu se vinde" Maria Nita vine de trei ani de la Timisoara la Targul de Craciun din Bucuresti, unde vinde clopotei si ingerasi de agatat in brad, tablouri si cutii pentru podoabe. La cumparaturi, in Targul de Craciun din Piata Constitutiei Foto: Medeea Stan Intr-un interviu acordat Arinei Ciocildau, astazi director de marketing, antropologul Vintila Mihailescu a vorbit despre obiceiul romanilor de a cumpara produse mai mult pentru imagine decat pentru ca le-ar fi cu adevarat necesare: "Dupa deceniul final de penurie al comunismului, cererea a depasit multa vreme oferta, intreaga populatie fiind cuprinsa de un soi de bulimie compensatorie a consumului de dragul consumului, din placerea de a avea acces la al produselor occidentale sau cu infatisare occidentala", a explicat antropologul. Rolul cadoului pare sa fie acela de a mentine legaturile apropiate cu familia, prietenii si colegii de munca sau de a incepe o altfel de relatie cu oameni pe care ii intalnesti pentru intaia oara. Postul de televiziune a desfasurat in 2014 campania "Romania din Farfurie", de unde am aflat ca romanii arunca anual cinci milioane de tone de alimente inca bune de consum. Ana Iorga, fondatoarea primului laborator de neuromarketing din Europa de Est: "Companiile destepte vor sa afle ce isi doresc consumatorii" Ana Iorga, absolventa de Medicina si doctoranda in neuromarketing, a infiintat primul laborator de neuromarketing din Romania si Europa de Est, Buyer Brain, din dorinta de a face cercetare. Leon Zagrean, neurocercetator: "Producatorul nu se mai gandeste la beneficiul cumparatorului, ci la cum sa-l determine sa cumpere cat mai mult" Leon Zagrean, in biroul de la Universitatea "Carol Davila" Foto: Marian Iliescu/ Adevarul Neurocercetatorul Leon Zagrean, doctor in stiinte medicale si seful Catedrei de Fiziologie a Universitatii de Medicina si Farmacie "Carol Davila" din Bucuresti, a vorbit despre cum decid oamenii sa cumpere produse pe care apoi le arunca. Leon Zagrean: Neuromarketingul este o forma evoluata de marketing, iar cei care vor sa faca un marketing cat mai eficient si cu putere cat mai mare de convingere sau de pacalire apeleaza la ceea ce stiu neurocercetatorii, adica la cei care se ocupa de studiul creierului. Instinctele fundamentale ale regnului animal sunt cele de alimentare, de reproducere si de aparare, numai ca la fiinta umana, instinctele de hranire si de reproducere au dobandit o noua dimensiune: placerea. O sa dau un exemplu din domeniul alimentar: intr-un raport recent al Parlamentului European se precizeaza ca 79 de milioane de persoane traiesc sub pragul saraciei, in timp ce productia anuala de deseuri alimentare din cele 27 de state europene este de aproximativ 89 de milioane de tone. Instinctele fundamentale ale regnului animal sunt cele de alimentare, de reproducere si de aparare, numai ca la fiinta umana instinctele de hranire si de reproducere au dobandit o noua dimensiune: placerea.

acum 93 luni (17 Dec 2016)

Pentru unele persoane, masa abundenta si cadourile de sub brad se numara printre traditiile de care pot sa se bucure in tihna in aceasta perioada a anului. Pentru altele, insa, luna decembrie e posibil sa scoata din tolba nemultumire si chiar ingrijorare, caci n-au cu ce bani sa cumpere cat le trebuie sau cat cred ca le e necesar. Legat de cheltuieli, romanii nu sunt singurii care dau sume destul de mari pe cadouri si pe alimente, si nici singurii care irosesc mancarea de sarbatori sau in restul anului. Din cele aproape 90 de milioane de tone de alimente bune de consum care se duc pe apa sambetei in Uniunea Europeana, cinci milioane de tone sunt ale romanilor. Neurocercetatorul Leon Zagrean considera ca specialistii in ceea ce el numeste "marketing nesanatos", al carui scop este profitul, nu interesul consumatorului, sunt responsabili de aceasta risipa. In aceste zile festive, si Zagrean, si psihologul Ioana Agachi sunt de parere ca ne stapanim mai greu impulsul de a mai pune ceva in cosul de cumparaturi. In Piata Constitutiei din Bucuresti are loc pentru prima data Targul de Craciun, care pana acum a fost peste drum de Universitate. In seara de Mos Nicolae, caluseii se rotesc ca o cutiuta muzicala, iar copii in varsta de 5 ani si chiar mai mari se bucura sub ochii parintilor si-ai bunicilor, care-i asteapta sa coboare din carusel. In spatiul imprejmuit din fata Palatului Parlamentului sunt insirate o multime de casute, fiecare cu numele ei la "intrare": "Casuta cu creatii handmade", "Fabrica de globuri a lui Mos Craciun", "Globuri pictate cu migala". Vanzatorii s-au inconjurat de cercei cu oameni de zapada, clopotei si tablouri care mai de care mai colorate. Unde mai pui ca micul sat al lui Mos Craciun e plin de acadele cu ursi panda sau cu oameni de zapada. "Uite mama, si aici!", striga o fetita imbracata intr-o geaca rosie, care poarta pe cap un fes cu mot, la fel de rosu. Se invarte in jurul unui stand cu turta dulce, unde-s case ca in cartile cu Hansel si Gret... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro