ANALIZA Bani pentru profesori, bani pentru scoala! Care profesori si care scoala?

ANALIZA Bani pentru profesori, bani pentru scoala! Care profesori si care scoala?

> Finantarea per elev - un model care necesita revizuire In anul 2013, Institutul de Stiinte ale Educatiei, in colaborare cu UNICEF publica prima analiza a efectelor introducerii finantarii per elev[i] in invatamantul din Romania, sistem utilizat incepand din anul 2009 doar pentru finantarea cheltuielilor de personal si extins odata cu noua lege a invatamantului si reglementarile conexe la toate cheltuielile de baza ale scolilor, incluzand si costurile non-salariale: "Previziunile privind evolutia veniturilor scolii in viitorul apropiat nu sunt foarte optimiste. Exercitiile de planificare strategica, de simulare de scenarii, de acomodare cu marile schimbari, de formare a competentelor necesare unui vieti de calitate intr-o lume guvernata de incertitudini, incep cu joaca din sala de clasa si deschiderea catre abordari altfel, a elevilor si profesorilor deopotriva. Cred sincer ca se poate face educatie de calitate, inclusiv se poate asigura bunastarea copiilor si profesorilor intr-o scoala mica de 200 de elevi, 22 elevi/clasa, cu un buget de functionare de 27.000 lei/luna, cinci invatatori, vreo opt profesori, un consilier si un director, toti platiti cu intre 2.500 si maxim 6.000 de lei/luna (nu pentru ca munca lor este in mod esential diferita ci pentru ca o reforma consistenta care sa ignore vechimi si grade didactice este imposibila in acest moment). Ce fel de tara europeana suntem de ne alungam copiii, am pierdut milioane de cetateni (inclusiv cupluri fertile) si in acesti copii putini care au ramas nu putem investi macar 1.000 EUR/luna in educatoarea sau invatatoarea pe care o au la clasa, o invatatoare blanda dar ferma, care stie sa puna limite, care are toate competentele de a fixa gramatica de baza, scrierea corecta si tabla inmultirii?

acum 33 luni (13 Nov 2016)

> Finantarea per elev - un model care necesita revizuire

In anul 2013, Institutul de Stiinte ale Educatiei, in colaborare cu UNICEF publica prima analiza a efectelor introducerii finantarii per elev[i] in invatamantul din Romania, sistem utilizat incepand din anul 2009 doar pentru finantarea cheltuielilor de personal si extins odata cu noua lege a invatamantului si reglementarile conexe la toate cheltuielile de baza ale scolilor, incluzand si costurile non-salariale: "Previziunile privind evolutia veniturilor scolii in viitorul apropiat nu sunt foarte optimiste. Principalele motive invocate de director pentru evolutia negativa a veniturilor sunt legate de evolutia demografica si dificultatile de a asigura plata salariilor cadrelor didactice respectand alocarile prin formula curenta."

Altfel spus, acolo unde calitatea educatiei doar cel mai tare - in ruralul profund, in scolile cu provocari de incluziune, in scolile speciale, in saracie, nu pot ajunge mai multi bani pe actuala formula de finantare. Personal, am mai spus-o pana cand a ajuns subiect de ironii din partea sindicatelor: "nu conteaza atat de mult procentul din PIB alocat educatiei, conteaza cat este de mare PIB-ul (adica ce fel de munci, cata valoare adaugata vor produce absolventii sistemului) si ce facem cu banii alocati, cum ii cheltuim. De exemplu o marire a salariilor profesorilor trebuie insotita de masuri de crestere a calitatii educatiei (v. comunicat) iar cresterea globala de alocari bugetare in educatie, in conditiile scaderii demografice accentuate, trebuie dublata de transparenta in planificare si executie bugetara.

In plus, sistemul a primit o lovitura importanta in primavara, atunci cand Parlamentul a hotarat prin Legea privind plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic din invatamantul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011, sa fie platite de indata toate diferentele pentru cei care s-au pensionat intre timp sau se pensioneaza an... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro