ANALIZA Autostrada Transilvania, 11 ani de cheltuieli inutile. Cum s-au dus pe Apa Sambetei sase miliarde de lei
Potrivit proiectului initial, cei 415 kilometri de autostrada de la Brasov la Vama Bors ar trebui sa fie gata construiti pana in iunie 2013, cu o cheltuiala de 2,2-2,5 miliarde de euro (echivalentul a cel mult 6,3 miliarde de lei, la cursul de atunci). Mai mult, cheltuiala se dovedeste a fi deocamdata inutila, pentru ca singurul tronson circulabil (54 de kilometri) incepe pe un deal de langa Campia Turzii si se opreste pe un camp din vestul municipiului Cluj-Napoca, iar tronsonul de 64 de kilometri de la Suplacu de Barcau la Bors, aflat intr-un stadiu relativ avansat, este inca in executie.
Acum 11 ani, mai exact in dimineata zilei de 16 iunie 2004, excavatoarele companiei americane Bechtel muscau primele cupe de tarana din pamantul tarii, incepand astfel constructia a ceea ce trebuia sa fie mandria infrastructurii rutiere romanesti: Autostrada Transilvania.
Potrivit proiectului initial, cei 415 kilometri de autostrada de la Brasov la Vama Bors ar trebui sa fie gata construiti pana in iunie 2013, cu o cheltuiala de 2,2-2,5 miliarde de euro (echivalentul a cel mult 6,3 miliarde de lei, la cursul de atunci).
Iata, insa, ca acum - dupa fix 11 ani de la demararea lucrarilor si doi ani de la expirarea termenului de executie - nu putem decat sa consemnam ca statul a cheltuit intreaga suma si din Autostrada Transilvania este gata doar un sfert.
Mai mult, cheltuiala se dovedeste a fi deocamdata inutila, pentru ca singurul tronson circulabil (54 de kilometri) incepe pe un deal de langa Campia Turzii si se opreste pe un camp din vestul municipiului Cluj-Napoca, iar tronsonul de 64 de kilometri de la Suplacu de Barcau la Bors, aflat intr-un stadiu relativ avansat, este inca in executie. Banii statului, pe Apa Sambetei
In fiecare an din cei 11 parcursi pana acum, statul a alocat sume considerabile, din buget sau din credite externe, pentru proiectul Autostrazii Transilvania: intre 322 si 706 milioane de lei pe an in primii trei ani, apoi peste un miliard de lei pe an in perioada 2008-2009, dupa care sumele au inceput sa scada.
Iar acum, in 2015 (la inceputul lunii mai), statul a mai alocat o ultima transa de 701 milioane de lei pentru contractul de executie a tronsonului de autostrada cuprins intre Bors si Suplacu de Barcau (adica pentru restul nefacut de Bechtel, la plecare).
S-au cheltuit, astfel, 6,1 miliarde de lei pentru cei 118 kilometri viabili (54 in circulatie si 64 intr-un stadiu avansat de executie), ceea ce insea... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro