Alexandru Solomon, regizor. "Acum montez un film care se cheama "Ouale lui Tarzan""

Apoi poti fi creativ la filmare, cand trebuie nu numai sa iti urmaresti viziunea, dar si sa te adaptezi la ceea ce se intampla in fata camerei, sa fii deschis fata de accidente si suficient de pregatit sa captezi hazardul. Mi se pare ca in ultimii ani, peisajul documentar din Romania s-a extins si s-a diversificat, sunt tot mai multi cineasti interesati de documentar, care vor sa se exprime si sa exprime cauze sociale, care reusesc sa isi faca filmele, si chiar au succes. Pe terenul productiei si distributiei de documentar s-au facut niste pasi, au mai aparut festivaluri de gen, s-au mai schimbat regulile referitoare la documentar la CNC, HBO continua sa coproduca un numar constant - chiar daca mic - de documentare pe an. Aceste doua surse sunt insa insuficiente pentru o tara in care e atata nevoie de documentar, ca forma de cunoastere alternativa, ca forma de reflectie sociala si politica, ca fereastra spre lume.

acum 49 luni (31 Dec 2016)

Cel mai recent proiect de film documentar al regizorului Alexandru Solomon se petrece in Abhazia, o tara nerecunoscuta din Caucaz. Intr-un anume fel, cartea pare a reprezenta un moment de bilant, de analiza a ceea ce regizorul a facut pana acum si ceea ce doreste sa faca mai departe. Ati fost de la inceput atras de acest gen sau a existat un moment anume cand v-ati dat seama ca asta doriti sa faceti?

La inceputul anilor 90 Radu Igazsag mi-a propus sa facem un film despre avangarda romaneasca pornind de la o mare expozitie ce era organizata la Teatrul National. Erau filme mai degraba experimentale sau eseistice, cu elemente de arta video, dar cu o baza bine documentata si documentara. Treptat m-am apropiat tot mai mult de acest gen si am lucrat tot mai putin ca director de imagine pentru filme de fictiune - specializarea pentru care ma pregatisem in facultate.

Spuneti in carte ca a face un documentar "este si un mod de viata, un tip de relatie personalizata cu oamenii si cu realitatea".

Desigur ca oricine poate face documentar, dar probabil ca sunt necesare niste trasaturi de caracter. Cred ca documentaristul are, in primul rand, nevoie de rabdare si sa stie sa asculte.

In ce masura regizorul de film documentar poate fi creativ intr-o zona care pentru cei mai multi dintre noi presupune o redare cat mai fidela a realitatii? Nu cred ca putem vorbi de o redare fidela a realitatii, ci de o redare onesta a realitatii asa cum o vede documentaristul. Apoi poti fi creativ la filmare, cand trebuie nu numai sa iti urmaresti viziunea, dar si sa te adaptezi la ceea ce se intampla in fata camerei, sa fii deschis fata de accidente si suficient de pregatit sa captezi hazardul. Libertatea ta e ingradita doar de limitele a ceea ce ai reusit sa filmezi si de necesitatea de a fi cinstit cu personajele tale.

Putem vorbi despre o anumita raspundere pe care si-o asuma un regizor de film documentar fata de cel de fictiune?

Da, documenta... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro