27 de ani de la cea mai stupida tragedie din istoria navigatiei maritime. Cum s-a scufundat nava Sadu in portul Constanta

27 de ani de la cea mai stupida tragedie din istoria navigatiei maritime. Cum s-a scufundat nava Sadu in portul Constanta

Mortii au fost gasiti vinovati Conform rezolutiei Procuraturii Judetene Constanta - Sectia Maritima si Fluviala, s-a stabilit ca accidentul s-a produs din cauza organizarii necorespunzatoare a serviciului de cart, lipsa de control din partea comandantului privind pozitia navei si mentinerea punctului de ancoraj, lipsa de control a serviciilor de cart. (...) Organele de Securitate locale au dispus, printr-un ordin pe care l-am gasit in dosarul intocmit de Procuratura locala, ca inmormantarea marinarilor de pe sa aiba loc la ore si in zile diferite, de parca ei n-ar fi pierit toti odata, pentru ca sa se preintampine o posibila si temuta manifestatie a constantenilor. Stationand un moment in fata sediului Comitetului Judetean de Partid, in semn de protest si revolta fata de neputinta si, desigur, si fata de multe, foarte multe alte nemultumiri ale marinarilor romani".

acum 58 luni (2 Dec 2015)

Digul de nord al Portului Constanta este cimitir de epave. Nava, al carui echipaj numara 22 de oameni, era scoasa din exploatare si urma sa fie dusa la Santierul Naval Constanta, pentru reparatii.

Sadu a ajuns in rada Portului Constanta in noaptea zilei de 1 decembrie, la ora 22.30 si a ancorat in zona destinata navelor de transport marfuri generale. Locul a fost ales de comandantul navei, fara sa anunte Capitania Portului Constanta despre coordonatele punctului de ancorare. La pranz, comandantul Sergiu-Lucian Grigorescu a solicitat si i s-a aprobat schimbarea punctului de ancorare, la adapostul digului de nord.

Numai ca ancora nu s-a prins de fundul marii si vasul s-a apropiat amenintator de dig. Curentii marini au fost insa mai puternici si au impins nava spre dig, care s-a izbit de stabilipozi.

Pe masura ce nava se scufunda, membrii echipajului au sarit in apa, intrucat nu au reusit sa lanseze barca de salvare. Altii au fost luati de curent si dusi spre larg. Actiuni de salvare tardive si ineficiente Dupa primirea semnalului SOS, autoritatile portuare au trimis pe digul de larg mai multe masini de pompieri, iar la fata dezastrului au ajuns si responsabilii din conducerea portului: Cornel Idu, seful Capitaniei, si seful Departamentului Transporturi Navale, contraamiral Gheorghe Anghelescu. Initial, au fost intinse scarile de pe masinile de pompieri pentru a fi salvati membrii echipajului, dar vantul puternic a facut imposibila o astfel de manevra. Atunci, marinarii au improvizat un funicular din parama, cu scopul de a se salva. Din volumul "Amintiri despre o flota pierduta - Voiaje neterminate", semnat de Constantin Cumpana si Corina Apostoleanu, unde a fost tratata pe larg tragedia din iarna anului 1988, aflam ca "toate actiunile de salvare a navei si echipajului au fost tardive si ineficiente".

Mortii au fost gasiti vinovati Conform rezolutiei Procuraturii Judetene Constanta - Sectia Maritima si Fluviala, s-a stabilit ca accidentul s-... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro