Secretele meseriei de papusar: "Este o profesie mult mai complicata decat pare. Copiii sunt dureros de sinceri"
Pentru mine, faptul ca am trecut de la teatrul de drama, de la ce am studiat in facultate, la teatru de animatie, e un bonus. "Aici e baza culturii" Fondat in 1952, Teatrul de Papusi "Gulliver" din Galati este una dintre cele mai prestigioase institutii de teatru pentru copii din Romania. "Ne pare rau ca, in 2010, anumiti oameni au facut tot posibilul ca un teatru de renume din tara asta, care are cel mai vechi Festival de Animatie, sa devina o sectie. Teatrul "Gulliver" este organizatorul unuia dintre cele mai importante festivaluri de animatie din Romania, care aduna anual cele mai importante productii artistice realizate in tara noastra, dar si invitati de prestigiu de peste hotare: Franta, italia, Bulgaria, Ucraina si Republica Moldova.
Recent, la Teatrul "Gulliver" din Galati a avut loc premiera spectacolului tridimensional "Calatorie spre centrul pamantului", dupa Jules Verne.
Proiectul presupune o colaborare inedita intre actorii galateni, regizorul Radu Dinulescu si cineastul belgian Armand Richelet-Kleinberg, care a conceput o animatie 3D stereoscopica, plus coloana sonora. Noul spectacol este o experienta unica, prima de acest gen din lume.
"Papusile din acest spectacol sunt manuite si de cate doi actori. Trebuie sa simti papusa, lumina, sa te ascunzi, sa fii atent la text, la imagine. Este nevoie de un anumit timp de replica, pentru ca vine banda cu povestitorul peste tine. Pe langa talent, avem nevoie si de notiuni tehnice", a explicat actorul-manuitor Eduart Sisu, care este si director al Teatrului de Papusi "Gulliver" din Galati.
"Majoritatea actorilor aveau probleme cu coloana"
Spectacolele cum este "Calatorie spre centrul pamantului" sunt dificile pentru artisti. Totusi, munca lor s-a usurat oarecum in ultimii ani, fiindca de-a lungul timpului, papusile care dau viata personajelor de poveste au fost "modernizate". Gina Geru (foto jos), actor-manuitor la Teatrul "Gulliver" din Galati, isi aminteste ca la inceputul carierei ei, cu aproximativ 25 de ani in urma, manuia papusi de tip vayang. "Erau marionete destul de greoaie. Manutele erau din lemn si aveau un dispozitiv de sustinere a circuitului de miscare.
Eduard Sisu (foto jos) o completeaza: "La inceputul carierei noastre era foarte dificil de manuit o papusa, majoritatea actorilor aveau probleme cu coloana. Papusile moderne sunt construite din materiale mult mai usoare, precum buretele, si au dimensiuni reduse semnificativ.
Unele dificultati ale meseriei de papusar au ramas. La primul gafai, la al doilea, la fel, dar apoi te obisnuiesti. Avem si spectacole unde o singura papusa trebuie manuita de trei ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro