Istoria unui naufragiu scandalos. Cum a sfarsit Lebada Marii Negre, ultima nava de pasageri pe care a avut-o Romania

Istoria unui naufragiu scandalos. Cum a sfarsit Lebada Marii Negre, ultima nava de pasageri pe care a avut-o Romania

Nava de croaziera "Transilvania" a fost ultima nava de pasageri a Romaniei, care s-a scufundat acum 37 de ani in Dunare. Abia in 2007, la aproape trei decenii de la nefericitul eveniment, Ministerul Transporturilor a alocat suma de 3,6 milioane de euro pentru ranfluarea ei, insa ulterior, valoarea totala a contractului, cu tot cu TVA, s-a ridicat la aproximativ 15 milioane de lei. Ultimele zile ale navei Ceausescu nu a vrut sa o instraineze Atanasiu mai spune ca, dupa finalizarea operatiunii de ranfluare, s-au descoperit cauzele scufundarii pasagerului: "Este vorba de neglijenta in primul rand, dar si de faptul ca, in acea perioada, au scazut cotele apelor Dunarii, iar nava ajunsese pe pilonii de rezistenta care sustineau cheul". Solutii de prevenire a dezastrului La scurt timp dupa ce nava s-a rasturnat, capitanul comandor in Marina Militara Constantin Scarlat, unul dintre cei mai buni scafandri pe care i-a avut Romania, a facut cu echipa sa o serie de scufundari sub apa, pentru a gasi solutiile de prevenire a dezastrului. Am fost loviti, de asemenea, de bulgari argilosi si de pietrele care cad ca o avalansa, daca taluzul este lovit de partea de jos.

acum 91 luni (24 Sep 2016)

Nava de croaziera "Transilvania" a fost ultima nava de pasageri a Romaniei, care s-a scufundat acum 37 de ani in Dunare. Despre activitatea acestei nave, dar si despre soarta trista a acesteia ne-au vorbit un fost comandant si directorul firmei care s-a ocupat cu ranfluarea ei. Valentin Stan, in varsta de 83 de ani, a fost comandantul navei de croaziera "Transilvania" in anul 1973. Veneau cu avionul pana la Bucuresti, apoi cu autocarul pana la Constanta si apoi se imbarcau pentru o croaziera de-a lungul Bosforului", spune fostul comandant. Prin regulament, era obligat ca masa de pranz s-o ia in salonul de clasa I, in capul mesei, cu turistii cei mai de vaza in stanga si drepta sa. Amintirile sunt condimentate cu "ispitele" pe care le intalnea in timpul controalelor de rutina pe care le facea pe timpul noptii, pe nava si la comanda. "La cele doua baruri de noapte ii intalneai, evident, pe cei mai distractivi pasageri si pasagere, de care era imposibil sa scapi", rade el la aceste aduceri-aminte din tinerete. Nava a fost acostata in dreptul restaurantului "Valurile Dunarii", unde a stat mai bine de doua luni, constituind punctul de atractie al galatenilor. Apoi, a fost mutata langa Liceul de Marina. Nu dispunea de energie proprie, fiind alimentata cu electricitate de la mal. Timp de 75 de zile, cat a stat ancorata in dana, nivelul apei era din ce in ce mai coborat, fiind o vara secetoasa. Pe 9 septembrie 1979, nava s-a rupt din paramele care o legau la mal, s-a inclinat si, in cele din urma, s-a rasturnat. Abia in 2007, la aproape trei decenii de la nefericitul eveniment, Ministerul Transporturilor a alocat suma de 3,6 milioane de euro pentru ranfluarea ei, insa ulterior, valoarea totala a contractului, cu tot cu TVA, s-a ridicat la aproximativ 15 milioane de lei. "In caietul de sarcini nu se spunea ca pe nava sunt straturi de pamant si vegetatie luxurianta. La data intocmirii ofertei tehnice, epava era acoperita cu vegetatie puternic dezvoltata si cu aluviuni: arbori... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro