Dreptul la adevar si dreptul la a doua opinie | OPINIE
Medicul este dator, dincolo de stabilirea unui diagnostic si de indicarea unui tratament, sa comunice deschis si onest cu pacientii sai si sa se faca bine inteles. S-a constatat ca majoritatea pacientilor nu stiu ca au acest drept legal, ca nu vor sa isi supere medicul care ii consulta si ca fac cercetari proprii pe internet pentru a se documenta mai bine cu privire la suferinta lor si la eventualele alternative de tratament. E drept, conditia de medic presupune valoare intelectuala, iar juramantul depus la absolvirea facultatii ofera profesiunii noastre un grad de sacralitate pe care pacientii il stiu si de aceea ni se incredinteaza intru totul.
Doua situatii deosebite, care par, la prima vedere, doar exercitii de comunicare, dar in realitate au o importanta maxima in tratamentul corect al oricarui pacient, mi-au atras atentia de-a lungul carierei medicale. Prima se refera la dreptul pacientului la adevarul despre suferinta sa, iar cea de-a doua la dreptul acestuia de a consulta si alti medici atunci cand are vreo indoiala asupra tratamentului recomandat de medicul sau. Supusi presiunii constante de a trata multi pacienti, deseori afectati de conditiile in care lucreaza (stres, subfinantare, garzi), medicii nu au suficienta rabdare cu pacientii lor. Chiar daca diagnosticul si tratamentul prescris sunt corecte, doctorii comunica scurt si folosesc un limbaj de specialitate. Limbajul folosit in scris poate fi descifrat de un farmacist sau de un alt medic, dar pacientul poate intelege documentele medicale doar in foarte mica masura. Iar uneori celebrul "scris de doctor" ingreuneaza si mai mult efortul de intelegere.
Medici care nu spun adevarul
Sunt si cazuri - si am intalnit suficiente - in care medicii, mai ales atunci cand au de comunicat un diagnostic dur, refuza sa il comunice. Imbraca realitatea unui cancer, de exemplu, intr-o poveste datatoare de mai multa speranta decat s-ar cuveni.
Medicul este dator, dincolo de stabilirea unui diagnostic si de indicarea unui tratament, sa comunice deschis si onest cu pacientii sai si sa se faca bine inteles. Si i-am vazut linistindu-se, eliberandu-se de stres si de teama atunci cand am vorbit cu ei pe indelete. E nevoie, repet, de rabdare, e nevoie de calm si, daca se poate, chiar de caldura.
Medicul nu e un robot, chirurgul nu e o masina de taiat, chiar daca in stabilirea diagnosticelor si in interventiile chirurgicale folosim aparatura si tehnologii moderne. Chiar in timpul scurt pe care il aloci pacientului tau, nu trebuie sa uiti ca esti om ca si el, iar parteneriatul doctor-bolnav se bazeaza pe o relatie de incredere intre doua... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro